اجرای پسیو شبکه به چه شکلی صورت می گیرد؟

اجرای پسیو شبکه، همان ارائه خدمات پسیو و راه اندازی سخت افزاری یک شبکه کامپیوتری در سازمان شماست. در اجرای خدمات پسیو شبکه، مجموعه قطعات و تجهیزات مختلفی که مورد نیاز یه شبکه سازمانی است از جمله کامپیوترها، پرینترها، سرورها، دوربین های مدار بسته، مودم و روتر، دستگاه های حضور و غیاب کارمندان به واسطه یک نقشه از پیش طراحی شده و تجهیزات پسیو، توسط پسیو کار شبکه به یکدیگر متصل می شوند.

در حقیقت به آن بخش اجرایی که مربوط به راه اندازی زیر ساختها و کابل کشی های شبکه میشود، پسیو شبکه می گویند. سپس کارشناسان اکتیو به کمک نرم افزار ها و برنامه ها، به این تجهیزات، جان می دهند و آنها را در بستر شبکه فعال می کنند.

مراحل اجرای پسیو شبکه

  1. مشاوره و براورد نیاز سازمانی کارفرما
  2. بازدید از محل اجرای پروژه، برای براورد میزان تجهیزات و تهیه نقشه کابل کشی
  3. طراحی نقشه، مشخص کردن جای تجهیزات و مسیر کابل ها و جای پریزها و سایر دستگاه ها
  4. ارائه بهترین و به صرفه ترین راهکارها
  5. ارائه نقشه و مستندات به مدیریت سازمان جهت گرفتن تاییدیه و اعلام قیمت پیشفاکتور خدمات شبکه
  6. پس از گرفتن تاییدیه، بر اساس نقشه تامین تجهیزات پسیو انجام می شود.
  7. سپس نصب ترانک و مسیر اجرای کابل کشی انجام می گیرد.
  8. پس از اتمام کار کابل کشی، تمام تجهیزات اعم از رک ها، پچ پنل ها، سوئیچ، سرور، هاب و روتر نصب می شوند.
  9. پریزها، نودها و کیستون ها باید در جای خود به درستی نصب گردند.
  10. انجام تست سیگنال برای همه نودها و کابل های شبکه

انواع پسیو شبکه

  1. اجرای پسیو شبکه می تواند به صورت رو کار و یا تو کار (داخل دیوار) انجام شود.
  2. همچنین با توجه به نیاز سازمان و هزینه در نظر گرفته شده، راه اندازی انواع شبکه های کابلی و فیبر نوری قابل اجرا می باشد.

 راه اندازی شبکه های بیسیم و WI-FI

ممکن است شما تمایل داشته باشید تا سازمانتان را به شبکه ای با تجهیزات بی سیم و وای فای تجهیز کنید. در این صورت اجرای پسیو شبکه بعد ار تاییدیه نهایی به صورت زیر است:

  1. اجرای انواع کابل کشی از جمله: کابل برق، کابل تلفن، کابل های شبکه با استانداردهای روز
  2. نصب ترانک ،‌داکت ، سینی یا لدر بر اساس نقشه، با رعایت ظرافت، دقت و استانداردهای لازم
  3. اجرای اتاق سرور، دیتا سنتر و تجهیزات وابسته مثل کف پوش و سقف، سیستم تهویه، اطفاء حریق و ….
  4. انواع کابل کشی های فیبر نوری، اجرای فیوژن، نصب پچ پنل فیبر
  5. اجرا و راه اندازی سیستم برق اضطراری و UPS
  6. اجرای دکل ‌های مهاری جهت اجرای لینک های ارتباطی وایرلس .
  7. سیستم ارتینگ (اتصال به زمین) جهت دکل های مهاری و دیتاسنتر .

اجرای پسیو شبکه

 

لیست قیمت خدمات پسیو شبکه

هزینه خدمات passive و اجرای زیر ساخت شبکه به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله نوع شبکه ای که برای شرکت یا سازمان راه اندازی می شود. وسعت و گستردگی شبکه. محیط و محل قرارگیری ساختاری تجهیزات. ابعاد محل مورد نظر. تعداد تجهیزات و نودها همگی در قیمت نهایی اجرای خدمات پسیو شبکه تاثیر گذار هستند. تجهیزات پسیو و شبکه عمدتا، کالاهایی با قیمت بالا هستند. بخش اعظمی از آنها نیز وارداتی است. در نتیجه قیمت آنها بر اساس تورم بازار و قیمت دلار نیز مدام در حال تغییر و افزایش است. در کنار آن هزینه دستمزد و سایر هزینه های جانبی را نیز باید در نظر گرفت. از این رو میبایست پس از بررسی کامل تعرفه و لیست قیمت تجهیزاتpassive  مورد نیاز، هزینه و قیمت کل را شبکه را اعلام شود.

تیم فنی آرک فاوا با در نظر گرفتن نیاز سازمانی شما، مشاوره و ارائه راهکارهای بهینه تر، سعی در کاهش هزینه و اعلام مناسب ترین قیمت و متناسب با بودجه مورد نظر شما دارد. آرک فاوا با در نظر گرفتن هدف و نیازهای کارفرما بهترین و بهینه ترین روش اجرا با کمترین هزینه را مد نظر قرار می دهد تا از نظر مسائل مالی، کارفرما تحت فشار نباشد.

اجرای پسیو شبکه به چه صورت انجام می گیرد؟

مراحل اجرای پسیو را عنوان کردیم. به پس آنکه نقشه زیرساخت شبکه طراحی و نهایی شد، خدمات پسیو شبکه اجرا می شود. در اولین اقدام عملیاتی، تامین تجهیزات پسیو اجرا می شود.

تجهیزات پسیو شبکه

  1. انواع کابل های مسی شبکه و تلفن
  2. پچ کورد های شبکه و تلفن
  3. انواع رک و تجهیزات وابسته
  4. انواع پچ پنل و کیبل منجمنت
  5. انواع ‌کیستون شبکه و تلفن
  6. انواع داکت و ترانک
  7. انواع کلید و پریزهای شبکه و برق
  8. انواع فیبر نوری و کانکتورهای فیبر

عملیات خدمات پسیو

نصب ترانک، داکت ها و کابل کشی اولین گام در پیاده سازی عملی است. در اجرای خدمات passive، از مرغوب ترین کابل ها و متریال استفاده می شود. کیفیت نا مناسب تجهیزات بر کیفیت عملکرد شبکه تاثیر منفی خواهد داشت. پس از آن سایر تجهیزات نصب می گردد. در نهایت این اتصالات و کیفیت کار تست می شود.

واژه پسیو (Passive) در لغت به معنی غیر فعال است. تجهیزات پسیو شبکه و خدمات پسیو شبکه‌ به خودی خود هیچگونه فعالیتی بر روی سیگنال یا دیتای در حال گذر از شبکه های کامپیوتری انجام نمی‌ دهند. در واقع خدمات پسیو فقط به خدمات پیاده سازی زیر ساخت شبکه و نصب تجهیزات سخت افزاری، سرور، خدمات کابل کشی ها و ترانکینگ، زیر ساخت های خدمات ویپ، برق و UPS اتلاق می‌ شود. پس از پایان نصب تجهیزات، کارشناس اکتیو وارد عمل شده و به واسطه نرم افزار ها و برنامه ها، شبکه را وارد مرحله پیکربندی و فعال سازی می کند. بنابراین می توان گفت خدمات پسیو وارد پیکر بندی و بخش نرم افزاری شبکه نمی‌ گردد.

تست شبکه

پس از آنکه شبکه نصب و راه اندازی شد، نوبت به تست آن می رسد. در این مرحله تست سیگنال شبکه انجام می گیرد. در مرحله تست تمامی نودها باید بدون قطعی و دارای ارتباط سالم باشند. این تست ها مشخص می کند که هیچ نوع قطعی در کابل های شبکه وجود ندارد. یا در صورت موجودیت، عیب یابی شوند. نویز ها بررسی و پاکسازی شود. این مرحله، مرحله پایانی کار است و با استفاده از ابزار تست فلوک انجام می شود. پسیو کار در این مرحله تمامی کابل ها و ارتباط های درون شبکه ای را تست می کند تا از صحت عملکرد آن مطمئن شود.

اجرای پسیو شبکه

 

لیست کامل خدمات پسیو شبکه:

  • مشاوره و نیاز سنجی
  • بازید از محل
  • طراحی نقشه شبکه
  • تاییدیه کلی و اعلام قیمت
  • تامین تجهیزات
  • نصب اصولی و استاندارد ترانک و داکت کشی در زیباترین فرم ممکن
  • نصب سینی ،‌لدر و PVC در سایز و انواع مختلف
  • کابل کشی کابل های دیتا، کابل برق و کابل تلفن
  • نصب پریز و کیستون شبکه و فناوری ویپ
  • نصب پچ پنل های شبکه و تلفن
  • نصب سرور، سوییچ، روتر و سایر تجهیزات در داخل رک
  • نصب سیستم برق اضطراری و UPS با محاسبه میزان مصرف
  • نصب و راه اندازی تابلو برق
  • نصب انواع دوربین های مدار بسته آنالوگ یا تحت شبکه
  • نصب دکل های مهاری و خود ایستا و با کیفیت جهت تجهیزات وایرلس
  • نصب تجهیزات و کابل های ارتباطی اتاق سرور و دیتا سنتر

اجرای خدمات پسیو در آرک فاوا

مجموعه آرک فاوا با داشتن تیم متخصص و اطلاعات به روز در حوزه خدمات پسیو و زیرساخت شبکه آماده ارائه اجرای پسیو به سراسر کشور می باشد. آرک فاوا همواره در تلاش است تا با تامین تجهیزات و ارائه با کیفیتی از خدمات پسیو، راه را برای مسیرهای ارتباطی پایدار و ارتباطی جایگزین، بهبود زیر ساخت و پهنای باند مسیر درست توسعه و پیشرفت را برای سازمان ها ایجاد نماید. کیفیت در ارک فاوا متکی بر دانش و تخصصی است که تیم در آن رشد می کند. چنانچه در سازمانتان به اجرای پسیو و راه اندازی شبکه نیازمندید ما می توانیم بهترین را برای شما راه اندازی و پشتیبانی نماییم. با ما در ارتباط باشید.