دوربین مداربسته مخفی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

دوربین مداربسته مخفی، همانطور که از اسمش پیداست، به دوربینی گفته می شود، که همانند سایر انواع دوربین های مداربسته عمل می کند. اما هیچ کس از وجود آن مطلع نیست. این دوربین ها انواع مختلفی دارند و حتی می توانند از نوع دام هم باشند. با توجه به شرایط اجتماعی، نظارت در دنیای امروز به یک ضرورت تبدیل شده است. از این رو می توان از انواع دوربین های مداربسته برای نظارت بر خرابکاری، سرقت، نفوذ در خانه ها و حرکات خانگی و اداری استفاده کرد. اما چرا دوربین مداربسته مخفی؟

از دوربین های مدار بسته مخفی که به آنها دوربین پین هول هم می گویند، به عنوان دوربین های نظارتی یک مکان خاص بدون شناسایی استفاده می شوند. در حقیقت ماهیت دوربین های مخفی به این صورت است که بتوان با به نظر رسیدن دوربین به شکل اشیا تجاری یا خانگی بر مکانی نظارت داشت، بدون اینکه کسی دوربین را شناسایی کند. در این حالت، دوربین با هر پس‌ زمینه ‌ای ترکیب می ‌شود و هیچ کس متوجه آن نخواهد شد.

بسیاری از افراد دوربین مداربسته مخفی را به عنوان دوربین های میکرو و در ابعاد خیلی کوچک می شناسند. در حالی که برخی از دوربین های مدار بسته ساده تر هم می توانند به عنوان دوربین مخفی عمل کنند. فقط کافیست آنها را در بهترین محل نصب قرار دهید تا از انظار عمومی محفوظ بمانند.

چرا از دوربین مداربسته مخفی استفاده می کنیم؟

اصلی ترین دلیل برای استفاده از این دوربین ها این است که رفتار افراد را وقتی که از حضور دوربین مطلع نیستند، بررسی کنیم. به عنوان مثال خیلی از افراد وقتی دوربین را ببینند، کار یا رفتاری را از خود نشان نمی دهند. و چنانچه قصد و نیت خاصی داشته باشند به دنبال راهی برای تخریب و از کار انداختن آن دوربین خواهند بود. اما اگر از حضور دوربین مطلع نباشند، به راحتی به تنهایی خود اعتماد کرده و تصمیم خود را عملی می کنند. در نتیجه راحت شناسایی خواهند شد.

دوربین های مخفی به عنوان دوربین جاسوسی هم شناخته می شوند. اما علاوه بر این موارد، امروز از آن برای محافظت از منازل، اماکن عمومی، ساختمان های اداری و دفاتر کاری، برخی فروشگاه ها و … نیز از این مدل دوربین استفاده می شود. بسیاری از خانواده ها جهت مراقبت از پرستاران کودک، پرستار سالمندان، کنترل رفتار فرزندان و … این مدل دوربین را نصب می کنند. علاوه بر این در برخی از شرکت ‌ها برای مدیریت فعالیت کارکنان در بعضی شرایط نیاز به دوربین مدار‌بسته مخفی است. بسیاری از افراد گزارش کرده اند که پس از نصب دوربین مداربسته مخفی کنترل بهتری بر محیط خود دارند.

دوربین مداربسته مخفی در کجا نصب می شود؟

از دوربین مدار‌ بسته مخفی (دوربین جاسوسی) به این منظور استفاده می‌شود که بدون آنکه افراد متوجه شوند به صورت مخفیانه از کار‌های آنها فیلم برداری میشود. طریقه نصب این دوربین ها به نحوی است که به هیچ عنوان قابل دید نیست. بدین صورت که در داخل وسایلی قرار می‌ گیرد که کسی به آنها شک نمی ‌کند و به این صورت تصاویر را ضبط می ‌کند.

دوربین مدار‌بسته مخفی چه کاربرد‌هایی دارد؟

  1. مهمترین کاربرد دوربین های مداربسته مخفی این است که در هر جایی می ‌توان آنها را نصب کرد. زیرا دارای ابعاد کوچکی هستند و به طور مخفیانه قابلیت فیلمبرداری دارند. برخی از آنها که ابعاد بزرگتری دارند، طوری طراحی می شوند که تنها لنز دوربین خارج باشد و بدنی دوربین قابل دید نیست.
  2. می توانید با خرید دوربین مداربسته و نصب آن بر عملکرد برخی از پرسنل در مشاغل خاص مانند پرستار کودک، مربی مهد، پرستار سالمندان، برخی کارگران و کارمندان در محل کار و … نظارت ساده تری داشت.
  3. در موارد حقوقی و قانونی مانند امور مربوط به پلیس می توان از این دوربین ها استفاده کرد.
  4. نظارت بر اموال و دارایی ها که در صورت استفاده از دوربین های معمولی سارقین متوجه دوربین شده و اتصال آن را قطع می کنند بهتر است از دوربین مخفی استفاده شود.

انواع دوربین مداربسته مخفی:

۱-دوربین های مخفی مینیاتوری پین هول :

دوربین های مخفی پین هول، رایج ترین نوع دوربین های مداربسته مخفی هستند. نحوه نصب این دوربین ها به طوری است که باعث می گردد شما نتوانید این دوربین ها را ببینید. پین هول به معنی سوراخ کوچک است و لنزهای این نوع دوربین اطلاق می شود. چون به نحوی طراحی می شوند که بتواند از یک سوراخ یا حفره کوچک تصویر را مشاهده و ضبط نماید.

دوربین مداربسته مخفی

۲-دوربین های مداربسته مینیاتوری معمولی ( Miniaturi Camera )

دوربین های مینیاتوری برای استفاده شخصی و سیستم های مداربسته کوچک استفاده می گردد . این نوع از دوربین ها که دارای لنز ثابت هستند. به راحتی می توان آنها را در هر جایی پنهان کرد. قیمت ارزان ومقرون بصرفه ای هم دارند. برخی از انواع دوربین مینیاتوری دارای مادون قرمز هستند که امکان تصویربرداری در شب را هم فراهم می کند.

دوربین های مداربسته مینیاتوری از نظر شکل ظاهر شبیه دوربین های پین هول هستند. اما لنز آنها با دوربین های پین هول متفاوت است. ولتاژ کاری این دوربین های مداربسته مینیاتوری ۱۲ ولت مستقیم با توانایی انتقال صدا و تصویر می باشد. نحوه نصب آنها نیز مثل دوربین های مداربسته پین هول است . این دوربین ها معمولا از طریق سیم (کابل) نصب و راه اندازی می شوند.

دوربین مداربسته مخفی

3-دوربین های مداربسته مینیاتوری بی سیم

دوربین های مداربسته مینیاتوری بی سیم از نوع معمولی مینیاتوری بزرگ تر است. این مدل دوربین ها دارای یک گیرنده می باشند که سیگنال های دریافتی را به این گیرنده ارسال می کنند و به این طریق تصویر ارسال شده از این نوع دوربین ها را دریافت می کنند.

دوربین مداربسته مخفی

۴-دوربین های مداربسته دتکتوری

دوربین های مداربسته دتکتوری  یکی از انواع دوربین های مداربسته مخفی است. ساخت قاب این نوع دوربین ها به شکل دتکتور است. سیستم های آتش سوزی یا دتکتور دزدگیر در سیستم اعلام رقت می باشند. ساخت بدنه این دوربین ها به شکلی است که تشخیص این دوربین ها را بسیار مشکل می کند.

دوربین مداربسته مخفی

۵-دوربین های مداربسته هالوژنی

دوربین های مخفی هالوژی دوربین هایی هستند که در قاب لامپ هالوژن های سقف جا ساز می شود. در نتیجه قابل رویت نیست و فرد آن را یک هالوژن و قاب آن تصور خواهد کرد.

دوربین مداربسته مخفی

۶-دوربین مداربسته آیینه ای

این نوع دوربین مداربسته از یک آیینه یک طرفه ساخته می شود و از بیرون به شکل یک آیینه محدب به نظر می رسد. درون آیینه یک دوربین نصب می شود و تصاویر را ضبط می کند، در حالی که افراد دوربین داخل آینه را نمی بینند. برای استفاده از دوربین های آینه ای، باید نور محیط را تنظیم کنید تا دوربین نور خوبی برای ضبط تصاویر وجود داشته باشد.

دوربین مداربسته مخفی

مزایا استفاده از دوربین مداربسته مخفی

این دوربین ها در ابعاد کوچک تا خیلی کوچک طراحی و می شوند از این رو به راحتی در هر مکان و نقطه ای می توانید آنها را نصب کنید. کیفیت تصویر بالایی دارند و قیمت این دوربین ها نیز ارزان و مقرون بصرفه است.

معایب استفاده از دوربین مداربسته مخفی

یکی از ایراداتی که به این دوربین ها وارد می شود این است که با توجه به اندازه و ابعاد دوربین، هر چقدر فاصله دوربین به سوژه نزدیک تر باشد، تصویر محدب و غیر شفاف می شود.

همچنین استفاده از دوربین مدار‌بسته مخفی برای فیلمبرداری در شب مشکل ساز هست. زیرا نور مادون قرمز آنها باید روشن باشد تا بتوانند تصاویر واضحی را نشان بدهند.

به علت کوچک بودن و کارایی، این دوربین ها امروزه ابزاری برای سو استفاده برخی افراد سودجو قرار است.

این دوربین ها در کجا نصب می شوند؟

این دوربین ها، با توجه به سایز و ابعادی که دارند در جاهای مختلفی نصب می شوند. تقریبا محدودیتی در انتخاب نقطه نصب ندارند. از جمله:

  • در یک سوراخ کوچک داخل دیوار
  • داخل سقف
  • به جای لامپ و هالوژن
  • پریز برق
  • لای گل و برگ گلدان
  • ما بین کتاب های کتابخانه
  • پیچ
  • و …..
دوربین مداربسته مخفی

چگونه از وجود یک دوربین مخفی در محل آگاه شویم؟

این روزها برخی از مردم پیرامون این موضوع که برخی از مکان های عمومی یا غیر عمومی دوربین مخفی به کار گرفته شده یا نه، نگرانند. از این رو این سوال برایشان پیش می آید که چگونه باید از وجود یک دوربین مداربسته مخفی در محل آگاه شد؟

  • این امکان همیشه وجود نخواهد داشت. اما یکی از راه حل ها، دنبال کردن رد سیم کشی های دوربین است. با کمی دقت می توانید از روی سیم کشی های موجود، به وجود دوربین پی برد. با این حال ممکن است مسیر سیم کشی به گونه ای انجام گیرد که قابل رویت نباشد. یا دوربین نصب شده در محل بدون سیم بوده و سیم کشی هم وجود نداشته باشد.
  • برخی از نرم‌ افزارهای ساده و رایگان وجود دارند که به وسیله آنها می توانید وجود دوربین‌ مداربسته را با استفاده از گوشی موبایلتان شناسایی کنید. به عنوان مثال نرم افزار Hidden Camera Detector برای اندروید و نرم افزار Hidden Camera Detector برای IOS پیشنهاد می شود.
  • علاوه بر آن یک راه حل ابتکاری دیگر نیز وجود دارد. در اتاق تاریک با استفاده از یک لوله کاغذ توالت خالی و یک چراغ قوه یا چراغ گوشی میبایست عمل کنید. لوله را مانند دوربین شکاری، روی یک چشم بگذارید و چشم دیگر را ببندید. سپس با چراغ قوه محیط را بررسی کنید. فراموش نکنید از طریق یک چشم و لوله این کار را انجام دهید. اگر نور ریز و درخشانی دیدید، احتمال دارد که در مکان مورد نظر دوربین مخفی کار گذاشته شده باشد. البته این روش همیشه جوابگوی شما نخواهد بود.

آیا دستگاهی وجود دارد که بتواند وجود دوربین را تشخیص دهد؟

قطعا جواب منفی نیست. دستگاه های بسیار پیشرفته ای وجود دارند که این کار را انجام می دهند. اما قیمت و هزینه بسیاری بالایی دارند و معمولا در دسترس عموم نیستند.

قیمت دوربین مدار‌بسته مخفی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت دوربین‌ های مخفی به عوامل متعددی بستگی دارد.  از جمله:

  • کیفیت بدنه
  • نوع لنز
  • کیفیت تصویر
  • کارایی
  • مدل
  • اندازه
  • نوع
  • قابلیت دید در شب،
  • سایر آپشن ها و کاربرد‌های آن