بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته

بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته، از نکات مهم و با اهمیتی است که در زمان نصب باید به آن توجه کنید. چنانچه محل مناسبی برای نصب دوربین مداربسته در نظر گرفته نشود، می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. از جمله عدم دید کافی و کاهش کیفیت امنیت. علاوه بر آن مشکلات و اختلالاتی را در ضبط تصاویر و صداهای مربوط به دوربین ایجاد کند. اصلا مهم نیست کدام مدل از دوربین امنیتی تصویری را خریده باشید. حتی اگر بهترین مدل دوربین مداربسته را خریداری کنید اما در مکان نامناسبی نصب شود، دچار مشکلاتی می‌شوید.

دوربین مدار بسته را در کجا نصب کنیم؟

انواع دوربین مداربسته در بازار CCTV بفروش می رسد. هر کدام از این دوربین ها آپشن های مخصوص به خود را دارند و در کیفیت تصویر و سایر امکانات کمی با هم متفاوتند. اما با توجه به مدل کلی آنها، هدف شما و قدرت دید دوربین ها، در فضاهای مختلفی می توان از آنها استفاده کرد. به عنوان مثال برخی از دوربین های قوی تر در بزرگراه ها و آزاد راه‌ها نصب و راه اندازی می شوند. این دوربین ها ابعاد بزرگی هم دارند و حتی به راحتی قابل رویتند. اما بهترین دوربین امنیتی نظارتی مناسب برای منازل، دفاتر اداری کوچک تا متوسط، برخی از سالنهای اجتماعات و …. ابعاد کوچک تری دارند و بهتر است که از دید سایرین مخفی بمانند.

هدف از نصب دوربین های مداربسته

آنچه که مسلم است همه این دوربین ها با هدف و قصد نظارت بر منطقه، کنترل رفتار افرادی که در آن منطقه حضور خواهند داشت و حفظ امنیت در محیط نصب و راه اندازی می شوند. از این رو باید در محلی نصب شوند که زاویه دید کافی داشته باشند.

بسیاری از افراد برای حفظ منزل یا محل کارشان در برابر سرقت، بررسی و کنترل کیفیت کار کارمندان و کارگرانشان یا اطلاع از حوادثی مثل آتش سوزی دوربین را نصب می کنند. در این صورت بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته، در نقاطی است که احتمال ورود سارق به داخل وجود دارد. یا نقطه ای که کارمند شما نشسته و یا کارگران شما در آن بخش تردد می کنند. فضایی که این زاویه دید را به دوربین بدهد، به عنوان نقطه طلایی شناخته می شود. چون بهترین و کاربردی ترین تصویر از فضا را در اختیار شما قرار خواهد داد.

بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته

انتخاب محل نصب دوربین مداربسته برای منزل

برای نصب دوربین های مداربسته در منزل و واحدهای مسکونی با در نظر بگیریم، چه مکان هایی از نظر نظارت و تامین امنیت از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ساختمان های مختلف، با توجه به نما و شمایل سازه ممکن است محل نصب دوربین مداربسته متفاوت باشد. با این وجود ما به مکانهای رایج نصب دوربین اشاره می کنیم.

در ابتدا مکانها را در دو بخش داخل و خارج از منزل تقسیم بندی می کنیم. داخل منزل به درب ورودی، پنجره ها و در اتاق خواب ها اشاره دارد. خارج از منزل شامل ورودی ساختمان، درب پشتی، پارکینگ و پشت بام است.

ورودی ساختمان

 ورودی ساختمان، همیشه از مهمترین و حساس ترین نقاط یک ساختمان چه اداری و چه مسکونی محسوب می شود. چون ورود و خروج افراد به ساختمان از آن قسمت اتفاق می افتد. شما با کنترل و نظارت بر این نقطه به راحتی می توانید متوجه ورود یا خروج افراد مشکوک شوید.

بهتر است دوربین مداربسته برای ورودی ساختمان مقابل درب و در ارتفاع مناسب قرار گیرد تا هم زاویه دید بازتری داشته باشد و هم به راحتی در دسترس افراد و خرابکاران قرار نگیرد. پیشنهاد می کنیم از یک دوربین با کیفیت تصویر مناسب برای ضبط تصاویر از این نقطه استفاده شود. چون شناسایی تصاویر افراد مشکوک یا سارق راحت تر خواهد بود.

بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته

درب پشتی ساختمان

اگر ساختمان شما دارای درب پشتی است، حتما در آنجا نیز دوربین مداربسته نصب شود. چون برخی از ترددها از آن نقطه انجام می شود. همچنین به علت رفت و آمد کمتر دنج بودن، کمتر مورد توجه قرار می گیرد. از این رو توجه سارقین به آن سمت بیشتر جلب می شود.

پارکینگ

پارکینگ یکی دیگر از مهمترین نقاطی است که باید در آن دوربین امنیتی – نظارتی نصب گردد. چون محل پارک خودرو هاست  و اتومبیل هم بخشی از سرمایه افراد است. با توجه به افزایش آمار سرقت از اتومبیل ها، حفظ و نگهداری آن اهمیت میابد. همچنین، پارکینگ (مجتمع های بزرگ) محل خلوتی است که رفت و آمد افراد مختلف به داخل آن وجود دارد، بدون آنکه همه آن افراد را بشناسید. علاوه بر آن گاهی درب پارکینگ به مدت طولانی طی شبانه روز باز است. از آنجا که هر کس پس از پارک اتومبیل، به سمت محل زندگی یا کار خود می رود و نظارتی بر پارکینگ نیست، در نتیجه امنیت اتومبیل های داخل پارکینگ به خطر می افتد. در فضای پارکینگ بهتر است دوربینها را جلو در ورودی پارکینگ و نقطه ای که محوطه پارکینگ را پوشش دهد نصب کنید.

بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته

پشت بام

پشت بام یکی دیگر از نقاطی است که برای نصب دوربین مداربسته پیشنهاد می شود. چون اهالی ساختمان کمتر در آن تردد دارند. در حالی که برای سارقین یک محل خلوت و راهی برای ورود به داخل ساختمان محسوب می شود. در برخی از شهرها مثل تهران، برخی از پشت بام ها به گونه ای کنار هم قرار می گیرند که می توان از بام ساختمان مجاور وارد محوطه پشت بام ساختمان شما شد. اگر وضعیت پشت بام به گونه ای است که افراد بتوانند از محیط بیرون وارد آن شوند، توصیه می شود دوربین مداربسته ای در بالای درب پشت بام نصب شود. علاوه بر آن می توانید دوربین هایی برای پوشش قسمت های حساس پشت بام در نظر بگیرید.

پله های زیرزمینی

بسیاری از زیر زمین ها به دریچه ها، درب ها و یا حداقل پنجره های کوچک دسترسی دارند که به راحتی می توان از طریق آنها وارد شد. بهتر است دوربین را روی پله هایی که از زیر زمین به خانه شما می آیند قرار دهید تا ورود هر گونه مزاحمی را که ممکن است از طریق پنجره زیر زمین یا سایر ورودی ها به خانه برسد را ضبط کند.

مقابل ساختمان

یکی از نقاطی که برای نصب دوربین مداربسته در نظر گرفته می شود فضای بیرونی ساختمان و یا جلو در اصلی ساختمان است. زیرا از این طریق رفت آمد افراد مشکوک را می توان پیش از اینکه اقدامیس انجام دهند، بررسی و آنها را شناسایی کرد تا از بروز اتفاق جلوگیری شود. همچنین در برخی از ساختمانها، ممکن است اهالی ساختمان اتومبیل های خود را روبه روی ساختمان یا جلوی در اصلی (در خیابان) پارک کنند. برای نظارت و امنیت بر محیط بیرونی ساختمان، نصب دوربین الزامی به نظر می رسد.

بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته

حیاط

حیاط نیز یک محوطه از ساختمان است که سارقین آن را نیز بررسی می کنند. در ساختمان های حیاط دار و به خصوص ساختمان های ویلایی، حیاط راهی برای رسیدن به ساختمان است. سارق از دیوار بالا رفته و وارد حیاط می شود. ممکن است وسایلی (مثل دوچرخه، اتومبیل، کفش و …) در داخل حیاط گذاشته باشید. از آنجا که حیاط هم جزو بخش های کم تردد ساختمان محسوب می شود، برای نظارت بر حیاط و اطلاع از وضعیت آن در طول شبانه روز می توانید از دوربین مداربسته استفاده کنید.

طبقه اول ساختمان و راه پله

طبق گزارش انجمن بین ‌المللی بازرسان خانه (InterNACHI)، 81% سارقان از طبقه اول وارد می ‌شوند. بنابراین پوشش امنیتی برای این نقطه از آپارتمان، کلیدی است. بنابراین بهتر است این بخش از آپارتمان را نیز در نظر داشته باشید.

بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته

درب ورودی ساختمان از داخل

یکی از راه های حفظ خانه از دست سارقین و شناسایی آنها، نصب دوربین در داخل ساختمان و اتاق هاست. می توانید یک دوربین را در نقطه ای از پذیرایی قرار دهید که درب ورودی از زاویه داخل را در نظر بگیرد. در این صورت هر کسی وارد خانه شود، دوربین از آن تصویر خواهد گرفت.

پنجره ها

نصب دوربین در داخل اتاق ها به سمت پنجره عموما برای خانه هایی پیشنهاد می شود که در طبقات پایین ساختمان قرار میگیرند و سارق می تواند از آنجا وارد شود. و فرم ساختمان نسبت به سازه های مجاور به گونه ای باشد که امکان دسترسی به پنجره اتاق های شما وجود داشته باشد. می توانید با توجه به محل قرار گیری در اتاق و پنجره، دوربین را در نقطه ای قرار دهید که هم در اتاق ها و هم پنجره را زیر نظر بگیرد.

بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته در فروشگاه‌

چنانچه صاحب کسب و کار آزاد هستید و یا فروشگاهی دارید، بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته برای شما نقاطی است که بتوانید رفتار مشتریان و نیروی انسانی تان را زیر نظر بگیرید. فرقی نمی کند شغل شما یک فروشگاه بزرگ یا کوچک باشد، یک سالن آرایش باشد، یک دفتر بیمه، مطب و یا حتی یک شرکت اداری. از آنجایی که تردد در این مکان ها بسیار زیاد است و افراد با شخصیت های مختلفی رفت و آمد دارند، نیاز به دوربین مداربسته برای کنترل الزامی به نظر می رسد.

ممکن است هر اتفاقی در این مکان بیوفتد. از جمله سرقت، دعوا، تصادف و ….. از این رو با توجه به شغلتان باید بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته را انتخاب کنید.

محل استقرار صندوق و روبروی مشتری

شغل شما هر چیزی که باشد، شما نیاز دارید یک دوربین در مکانی که صندوق قرار می گیرد داشته باشید. این اولین جایی است که سارق به دزدی از آن فکر می کند و قطعا سرقت از صندوق یعنی بخشی از دستمزد و سرمایه خود را از دست خواهید داد. از این رو با نصب دوربین مداربسته در پشت محل نشستن صندوقدار و یا فروشنده، می ‌توانید به بهترین شکل به ثبت چهره افراد و وقایع نظارت داشته باشید تا در صورت بروز مشکل با بیشترین اطمینان نسبت به تشخیص فرد اقدام نمایید و امنیت را در محل برقرار سازید.

بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته

مقابل در ورودی

این دوربین تمام رفت و آمد ها را ضبط می کند. برخی از فروشگاه ها به خصوص فروشگاه هایی که برخی از محصولات و کالاها را جلوی در هم میچینند، یک دوربین در فضای بیرونی جلو در و یک دوربین در فضای داخلی جهت کنترل هر دو قسمت نصب می کنند. سعی کنید دوربین داخلی را در نقطه ای قرار دهید که کل محوطه فروشگاه یا محل را زیر نظر بگیرد.

بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته

اتاق ها

چنانچه محل کار شما فضای وسیع تری دارد و یا از چند اتاق مجزا تشکیل میگردد برای کنترل رفتار افراد نیاز است از تعداد دوربین های بیشتری استفاده کنید. اگر سالن یا فضای شما نقطه کوری هم دارد از آن قافل نشوید. با توجه به فرم سازه، دوربین را در نقطه ای قرار دهید که تصویری از آن بخش را نیز ثبت کند یا در صورت لزوم برای آن نقطه نیز دوربین دیگری نصب کنید.

بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته

روبروی چهره فروشنده

اگر به فروشنده های فروشگاه یا کارکنان تان خیلی اعتماد ندارید، می توانید با نصب دوربین در روبروی جایی که آنها قرار می گیرند، حالات و رفتار آنها را نظارت کنید.

انبار نگهداری و قفسه محصولات

اگر در کسب و کار خود قسمتی به عنوان انبار دارید، حتما برای آن نیز یک دوربین امنیتی تدارک ببینید. زیرا بخشی از سرمایه شما در آنجا انبار شده و با توجه به محیط و تردد کم، توجه سارقین را جلب خواهد کرد. با نصب دوربین نظارتی، امنیت مالی و جانی افراد افزایش میابد و از رفتارهای مخرب و مجرمانه جلوگیری می شود.

چند نکته برای انتخاب بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته

  1. توجه داشته باشید که نقطه نصب دوربین را به نحوی انتخاب کنید که کاربرد بهتر و بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال، برای یک اتاق خواب نیاز نیست 2 دوربین بگیرید که یکی فقط از پنجره و دیگری فقط از در اتاق تصویر بگیرید. می توانید دوربین را در کنج اتاق به شکلی قرار دهید که هر دو را با هم در نظر داشته باشد.
  2. دوربین را در هر نقطه ای که می تواند محل رفت و آمد باشد نصب کنید. مثل راه پله ها، درهای ورودی، حیاط و زیرزمین، سالن اصلی و …..
  3. دوربینهای مداربسته صرفا برای شناسایی سارقین نصب نمی شوند. برخی از والدین برای کنترل و محافظ از فرزندانشان (در زمانی که در خانه نیستند) از این دوربین ها استفاده می کنند. با توجه به سن و سال بچه، بهتر است دوربین را در نقطه ای قرار دهید که بر تمام زوایای داخل خانه دید و تسلط داشته باشید.
  4. سعی کنید دوربین را در نقطه و زاویه ای نصب کنید که دسترسی به آن توسط سارقین و سایر افراد به راحتی میسر نباشد. برای نصب دوربین مداربسته خانگی، استفاده از دوربینهای کوچکی که به راحتی می توان آنها را مخفی کرد استفاده کنید. و یا آنها را در بالاترین نقطه ( مثل سقف) نصب کنید.
  5. اگر نمیتوانید بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته را انتخاب کنید، از یک مشاور راهنمایی بخواهید. به عنوان مثال از فروشنده ای که دوربین را از آن میخرید، درخواست کارشناس و حتی نصاب داشته باشید.

نقش آرک فاوا در انتخاب بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته و نصب و راه اندازی آن

آرک فاوا به عنوان یک مرکز تخصصی فروش، نصب و راه اندازی دوربین مداربسته شناخته می شود. شما می توانید انواع دوربین مداربسته را از طریق بخش محصولات سایت ملاحظه کرده و ویگی های آنها را با هم مقایسه کنید تا با توجه به هدفتان مدل انتخابی و مورد نیازتان را خریداری نمایید و یا با مشاوران ما در آرک فاوا تماس بگیرید و از آنها راهنمایی بخواهید تا تعداد دوربین مورد نظر و بهترین مکان برای نصب دوربین های مداربسته برای ساختمان شما را معرفی کنند.

چرا نصب دوربین مداربسته مهم است؟

  • نصب یک دوربین امنیتی در هر مکانی و به خصوص خصوص در هنگام شب، آرامش خاطر را فراهم می ‌کند. دوربین‌ هایی که در فضای بیرونی (مقابل ساختمان، حیاط یا پشت بام) نصب شده باشند، می‌ توانند تصویری از یک مزاحم احتمالی قبل از ورود به داخل را ضبط کند. همچنین می ‌تواند بلافاصله به واسطه تلفن هوشمند به شما این مورد را هشدار دهد.
  • ممکن است صدای مشکوکی از بیرون بشنوید. در این صورت بدون اینکه نیازی به بیرون رفتن داشته باشید، می توانید تصویر زنده دوربین را از طریق تلفن خود مشاهده کنید.
  • اگر دزدی به منزل شما بیاید و چیزی دزدیده شود، فیلم دوربین ها به شما کمک می ‌کند تا مستندی برای گزارش پلیس، شناسایی سارق و ادعای بیمه داشته باشید. فراموش نکنید، سارقان، خانه ‌هایی که مجهز به دوربین مداربسته و سایر عوامل بازدارنده امنیتی قابل مشاهده باشند را کمتر مورد هدف قرار می ‌دهند.
  • علاوه بر این، محل نصب دوربین‌ در منزل نیز به اندازه خرید آن مهم و قابل اهمیت است. با دقت تصمیم بگیرید که چه مناطقی را می ‌خواهید نظارت کنید.