بهترین دوربین مداربسته برای منزل  چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین دوربین مداربسته برای منزل، انتخاب و تصمیمی است که به یک دغدغه امروزی تبدیل شده است. با افزایش جمعیت شهری، مهاجرت به شهرهای دیگر، تغییرات فرهنگی، مشکلات مختلف اجتماعی، گسترش مشاغل و  شلوغ شدن محل کار و زندگی، نصب دوربین مدار بسته به یکی از الزامات زندگی مدرن تبدیل شد. زیرا امکان نظارت مستقیم توسط نیروی انسانی در همه موارد امکان پذیر نیست. در صورت امکان هم، هزینه بسیار بالایی را در پی خواهد داشت.

انواع دوربین های مداربسته با قابلیت ها و قیمت های مختلف در بازار تجهیزات شبکه و CCTV عرضه می گردد. اگر فکر می ‌کنید که باید برای منزلتان یا دفتر محل کارتان از دوربین ‌های مداربسته ارزان قیمت، با آپشن های پایین تر و کیفیت تصویری با مگا پیکسل ضعیف کار کنید، کاملاً در اشتباه هستید.

انتخاب بهترین دوربین مداربسته خانگی از میان انواع مختلف دوربین های CCTV کار سخت و دشواریست. مخصوصا برای کسانی که با سیستم‌ های امنیتی – نظارتی تصویری آشنایی چندانی ندارند. این یک کار کاملا تخصصی است و به تجربه، تخصص و دانش نیاز دارد.

پیش از انتخاب دوربین مداربسته برای منزل، باید پاسخ این سوالات را بررسی کرده باشید:

  1. آیا به دوربین مداربسته خانگی نیاز دارم؟
  2. این دوربین با توجه به ویژگی های ساختمان یا محل مورد نظر، مناسب است؟
  3. به چند دوربین برای این محیط نیاز دارم؟
  4. چگونه بهترین دوربین مدار بسته خانگی را پیدا کنم؟
  5. مهمترین ویژگی‌ های یک دوربین مدار بسته خانگی ( متناسب با فضای داخلی، فضای خارجی یا هر دو) چیست؟
  6. آیا برای تامین امنیت خانه، حتما به دوربین‌های فضای باز نیاز داریم؟
  7. دوربین مد نظرم را از کجا بخرم و چگونه راه اندازی کنم؟

هدف از نصب دوربین

برای انتخاب بهترین دوربین مداربسته برای منزل، باید هدفتان از نصب و راه اندازی دوربین را بدانید. بسیاری از افراد با هدف محافظت از خانه در برابر سرقت و شناسایی سارقان دوربین CCTV نصب می کنند. برخی از افراد، بخصوص مادران شاغل برای کنترل کودکان خود دوربین نصب می کنند تا در زمانی که سر کارند، بتوانند کودکان خود را کنترل و از آنها محافظت کنند. برخی از افراد نیز که حیوان خانگی دارند، با نیت مشابه و کنترل رفتار حیوان خانگی خود به نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته روی می آورند.

لازم به ذکر است بسیاری از دوربین های مداربسته خانگی، برای دفترهای کاری، شرکت های کوچک تا متوسط، برخی از مغازه ها و فروشگاه ها، کافه ها و … نیز کاربرد دارند. برخی از مدیران برای کنترل رفتار کارمندان و کارگران خود، در زمان نبودشان و کنترل کامل شرایط کاری  از این دوربین های مدار بسته استفاده می کنند.

هدف شما و البته بودجه ای که برای خرید و راه اندازی دوربین در نظر دارید، در کنار وسعت ساختمان مورد نظر، در انتخاب مدل دوربین مدار بسته مورد نیازتان می تواند نقش موثری داشته باشد. بنابراین پیش از انتخاب، هدف خود را آگاهانه بررسی کنید. به سوالاتی که مطرح شد جواب بدهید. و بودجه خود را نیز مشخص کنید.

بهترین دوربین مداربسته برای منزل،

۱2 ویژگی مهم دوربین های مداربسته

۱. دید در شب و تصویر با وضوح

از آنجا که بیشتر سرقت ها و جرمها در تاریکی شب اتفاق می افتد، برای حفظ امنیت، شما به دوربینی نیاز دارید که قدرت دید و ضبط تصویر در تاریکی ( حتی تاریکی مطلق) را داشته باشد. یک دوربین مجهز به مادون قرمز امکان ضبط تصاویر با کیفیت، در طول شب را دارد. برخی از مدل های دوربین مداربسته نیز با قابلیت دید در شب وجود دارند که از نور مادون قرمز استفاده نمی کنند. قیمت این دوربین ها بیشتر است. باید میزان کیفیت تصویر و بودجه خود را در نظر بگیرید.

۲. رنگ و رزولوشن مطلوب

ابتدا باید بدانید به چه سطح وضوحی از تصویر نیاز دارید. دوربین های مداربسته با وضوح تصویر بالا و رنگی، گرانتر از دوربین هایی با تصویر سیاه و سفید هستند. اما جزییات دقیق تری از محیط را در اختیار شما قرار می دهند. چنانچه سارقی وارد خانه شما شود، دوربین سیاه و سفید امکان تشخیص رنگ لباس و موی او را ندارد. از این رو تشخیص چهره فرد و برخی خصوصیات سخت تر می شود. با این حال برای برخی از محیطها دوربینهایی با تصویر سیاه و سفید هم کفایت می کند. اگر بودجه کافی برای خرید دوربین مدار بسته رنگی با وضوح تصویر بالا را نداشته باشید، می توانید به خرید یک دوربین ساده تر با تصویر غیر رنگی اکتفا کنید.

۳. قیمت مناسب

قیمت دوربین یکی از اصلی ترین دغدغه های خریداران است. اما آنچه که مشخص و واضح است، نحوه قیمت گذاری بر کالاست. قطعا هر چه مدل دوربین جدیدتر باشد و آپشن های بیشتری ارائه کند، گرانتر خواهد بود. اندازه دستگاه، شمایل، کیفیت تصویر، رنگ تصویر، میزان نویز دوربین، قابلیت چرخش، نوع لنز، زاویه دید و … جزو مواردی است که بر قیمت گذاری دوربین های امنیتی – نظارتی تاثیر می گذارد.

۴. اندازه و ابعاد مناسب برای بهترین دوربین مداربسته برای منزل

اندازه و ابعاد دوربین های مداربسته هر سال کوچک تر می شوند. همچنین شکل و طرح آنها نیز رفته رفته زیباتر و مدرن تر می گردد. انتخاب اندازه مناسب برای دوربین مداربسته به سلیقه و البته هدف شما بستگی دارد. اما کوچک بودن دوربین یک مزیت مهم و مثبت دارد. دوربین هایی که سایز و ابعاد بزرگی دارند، علاوه بر ایجاد محدودیت نصب در هر نقطه مکانی، به راحتی توسط سارقین و سایرین قابل شناسایی خواهد بود. در نتیجه سارق راهی برای نجات از آن برنامه ریزی می کند. اما دوربین با ابعاد کوچکتر محدودیت نصب در هر نقطه را ندارند. حتی می توان در سقف یک سوراخ کوچک ایجاد کنید و دوربین را نصب کنید، به طوری که به راحتی قابل رویت نباشد.

۵. کنترل کردن دوربین ها از راه دور

یکی یک ویژگی برای دوربین مداربسته خوب محسوب می شود که قابلیت کنترل از راه دور داشته باشد. در این صورت شما می توانید با استفاده از اینترنت و اپلیکیشن موبایل، دوربین را از راه دور کنترل کنید و تصاویر ضبط شده را از هر مکانی ( حتی خارج از شهر و کشور) تماشا کنید. با استفاده از این ویژگی می توانید رفتار کارمندان و کارگران تان در محل کار، رفت و آمد کودکان تان در منزل و حتی حیوان خانگی در خانه را بررسی کنید. حتی چک کنید که در نبود شما همه چیز عادی است و هیچ مشکلی برای دارایی و منزل شما پیش نیامده باشد. دوربین های IP نوعی از دوربین مدار بسته هستند که از طریق اینترنت کنترل می شوند. این دوربین ها قطعا قیمت بیشتری هم دارند.

بهترین دوربین مداربسته برای منزل،

۶. سازگاری با آب و هوای مناطق

دوربین های مداربسته هم در فضای داخلی و هم در بیرون ساختمان نصب می شود. بهترین دوربین مداربسته برای منزل یا حتی محیط کار، دوربینی است که نسبت با محیط سازگارتر باشد. چنانچه بخواهید دوربین مداربسته را در فضای بیرونی ساختمان نصب کنید، باید سازگاری آن را با آب و هوا در نظر بگیرید. فراموش نکنید کشور ما یک کشور چهار فصل است و در هر نقطه جغرافیایی، آب و هوای متفاوتی وجود دارد. مثلا نسبت رطوبت شمال کشور با تهران و سایر شهر های مرکزی بسیار بیشتر است. یا در شهرهای کویری تابش مستقیم آفتاب و گرمای زیاد روز و سرمای شدید شب را همراه خواهیم داشت.

بنابراین برای انتخاب یک دوربین CCTV خوب، نوع آب و هوای منطقه، بازه دمایی و میزان بارش آن منطقه را بررسی کنید. دوربین های مقاوم در برابر آب و هوا، کیفیت بالاتری دارند. جنس بدنه و محافظ لنز قوی تری دارند. و البته قیمت بیشتری نیز دارند. ولی دوام بالاتری هم دارند.

۷. شناسایی و سنسور حرکتی

یکی از ویژگی ها و آپشن های جدید در دوربین های امنیتی – نظارتی، قابلیت شناسایی حرکت است.  تصور کنید در منزلی که چراغ ها خاموش است، سارق وارد شود. دوربین به راحتی اولین حرکت در تاریکی را درک و نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد. به عنوان مثال زنگ هشدار به صدا در می آید. علاوه بر آن تمام حرکت و فعالیت ها را نیز ثبت می کند و به صاحب خانه اطلاع می دهد. همه دوربین های مداربسته قابلیت شناسایی حرکتی ندارند.

۸. زاویه دید گسترده

زاویه دید گسترده، از ویژگی های یک دوربین مدار بسته خوب است. چنین دوربین هایی لنزهایی برای ثبت تصاویر ۱۸۰ یا ۳۶۰ درجه از محیط را دارند. یک دوربین مدار بسته ۱۸۰ درجه، برای پارکینگ ساختمان ها، سالن های اجتماعات و فضاهای وسیع مناسب است و می تواند به جای ۴ دوربین آنالوگ کاربرد داشته باشد. دوربین مدار بسته ای که زاویه دید گسترده دارد قیمت بیشتری نیز دارد. اما این نکته را در هم نظر داشته باشید که چنین دوربینی جایگزین چند دوربین مدار بسته معمولی می شود و هزینه نصب و نگهداری یک دوربین کمتر از چند دوربین است. وضوح تصویر این دوربین ها نیز بالا است.

۹. داشتن میکرفون و ضبط صدا

بهترین دوربین مداربسته برای منزل می تواند آپشن ضبط صدا هم داشته باشد. این ویژگی اخیرا در برخی از مدل های دوربین های مدار بسته تعبیه شده است. در سال های گذشته دوربین های مداربسته امکان ضبط صدا را نداشتند. یکی از ویژگی های یک دوربین مداربسته خوب، داشتن سیستم صوتی و میکروفون است. وجود این آپشن امکان گوش کردن به صداهای داخل خانه، استراق سمع و صحبت کردن با افراد نزدیک ساختمان مثل همسایه و پیک موتوری را مهیا می سازند. هرچند این قابلیت ممکن است کمی غیر ضروری و تجملاتی به نظر برسد اما در برخی مواقع می تواند جزئیات یک اتفاق یا سرقت را مشخص کند. یا کنترل رفتاری کارمندان یا کودکانتان در نبود شما، امکان پذیرتر است.

10. فضای ذخیره‌سازی در دسترس

برخی از دوربین ها دارای حافظه و هارد داخلی هستند. اما برخی از آنها علاوه بر این حافظه، قابلیت اضافه کردن فلش یا کارت حافظه جانبی نیز دارند. در نتیجه میتوانید حجم بیشتری از تصاویر را برای مدت بیشتری ضبط و ذخیره سازی کنید. برخی از دوربین ها تصاویر تا یک ماه را نیز نگه داری می کنند. سپس با اضافه شدن تصاویر جدید، تصاویر قدیمی تر حذف خواهد شد.چنانچه از فضای ذخیره‌ سازی ابری یا ذخیره‌ سازی رسانه محلی مانند هارد دیسک استفاده می ‌کنید، مطمئن شوید که می ‌توانید فیلم را در حین ضبط یا پس از آن به راحتی مشاهده کنید.

11. انعطاف پذیری عملکرد

بسیاری از دوربین های مداربسته به خصوص مدل های قدیمی تر، فقط از یک نقطه تصویربرداری می کند. اما دوربین هایی که در عملکرد خود انعطاف بیشتری داشته باشند، امکان گردش، چرخش و بزرگنمایی دارند. در نتیجه تصاویر کاربردی تری نیز ارائه خواهند کرد. همچنین نیاز شما به خرید دوربین های ببشتر را نیز کاهش می دهند.

12. نوع دوربین

یکی از مواردی که باید در انتخاب دوربین دقت کنید، نوع دوربین (آنالوگ یا تحت شبکه) است. دوربین آهای آنالوگ هرچند قیمت کمتری دارند، اما کیفیت پایین تری نسبت به نوع دیجیتال یا نوع تحت شبکه دارند. اما این دلیل بر بد بودن یا کیفیت پایین کاربرد آنها نیست. دوربین های تحت شبکه و دیجیتال، هزینه خرید و نگهداری بیشتری دارند. به تجهیزات بیشتری (مثل اینترنت) هم نیاز دارند. انتخاب بین این دو گروه به هدف و بودجه شما بستگی دارد.

به این دوربین ها، دوربین PTZ گفته می شود. انتخاب از بین دوربین ثابت یا گردان به هدف شما از نصب دوربین مداربسته بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر فضایی که قصد نظارت بر آن را دارید یک حیاط یا اتاق کوچک باشد، دوربین ثابت مناسب است. در مقابل برای در نظر گرفتن یک منطقه بزرگ تر، دوربین PTZ مناسب تر است. هر چند که قیمت این دوربین ها از دوربین های ثابت بیشتر است.

بهترین دوربین مداربسته برای منزل،

بهترین دوربین مداربسته برای منزل را ز کجا و چگونه بخرم؟

سوال جالب و البته مهمی است. این موضوع نیز به یک دغدغه برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. انواع دوربین مدار بسته خانگی و صنعتی در بازار تجهیزات موجود است. قطعا موارد فیک و تقلبی نیز در بین آنها بسیار است که می تواند برای شما ضرر مالی در برابر کیفیت پایین به همراه داشته باشد. از این رو برای خرید چنین کالایی می بایست با یک متخصص صحبت کنید. برخی از آپشن های دوربین ها را بشناسید و بدانید که به چه مدل دوربینی برای چه هدفی و چه فضایی نیاز دارید.

شرکت ها و به پشتیبانی آنها، سایت های بسیاری به فروش انواع دوربین مداربسته مشغولند. هرچند اعتماد به همه آنها جایز نیست، اما بسیاری از آنها بسیار تخصصی عمل می کنند. سعی کنید از شرکت های معتبر و شناخته شده خرید کنید و نصب و راه اندازی دوربین را نیز به کارشناسان همان شرکت بسپارید. برخی از کسانی که نصب و راه اندازی دوربین را انجام می دهند، در کار خود ناشی هستند و تخصص و تجربه کافی ندارند. در نتیجه باز کیفیت کار پایین در کنارضرر مالی به همراه خواهد داشت.

آرک فاوا به عنوان یک مرکز تخصصی فروش انواع دوربین های مداربسته و سایر تجهیزات شبکه، در کنار ارائه خدمات شبکه شناخته می شود. این شرکت با وجود نیروی انسانی توانمند و متخصص می تواند یک گزینه ایده آل برای شما باشد. شما می توانید پیش از انتخاب و خرید هر نوع دوربین مداربسته خانگی و صنعتی، با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آنها راهنمایی و مشاوره به صورت رایگان بخواهید. همچنین می توانید انواع برند و مدل های بهترین دوربین مداربسته برای منزل را در لیست محصولات سایت آرک فاوا ببینید. علاوه بر آن از خدمات پشتیبانی تیم نیز بهره مند گردید.