وب میل چیست و چه تفاوتی با سایر سرویس‌های ایمیل دارد؟

این روزها وب میل به یک ابزار کاری-تجاری تبدیل شده که در روند رو به رشد بسیاری از کسب و کارها نقش داشته است. اما شاید هنوز برای عده‌ای web mail یک واژه تعریف نشده باشد. وب میل خدماتی است که جهت ارسال و دریافت نامه الکترونیکی کاربر دارد. و یا به عبارت دیگر همان ارسال و دریافت ایمیل است که هم  به صورت رایگان و از طریق شرکت هایی نظیر یاهو ، گوگل ، مایکروسافت و … قابل اجراست و هم می‌توان به صورت اختصاصی تهیه کرد.

وب میل این روزها به یک ابزار کاری-تجاری تبدیل شده که در روند رو به رشد بسیاری از کسب و کارها نقش داشته است. اما شاید هنوز برای عده‌ای web mail یک واژه تعریف نشده باشد.

وب میل خدماتی است که جهت ارسال و دریافت نامه الکترونیکی کاربرد دارد. به عبارت دیگر همان ارسال و دریافت ایمیل است که هم  به صورت رایگان و از طریق شرکت‌هایی نظیر یاهو، گوگل، مایکروسافت و … قابل اجراست و هم می‌توان به صورت اختصاصی تهیه کرد .

ایمیل یک نامه الکترونیکی است و هر محتوایی اعم از متن، فایل‌های کامپیوتری، عکس، صوت و حتی فیلم می‌تواند در آن باشد. ایمیل یک راه ارتباطی با سایر افراد است که از طریق اینترنت انجام می‌گیرد. دقت کنیم وب میل با ایمیل یکی نیست. وب میل مانند جی‌میل یک نوع سرویس ارائه خدمات ارسال ایمیل است.

جی‌میل نیز نام یکی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ایمیل یا پست الکترونیک هست. درواقع Gmail منحصرا نام تجاری سرویس ایمیل شرکت گوگل هست و معنی خاصی ندارد.

چند شرط برای استفاده از سرویس وب میل:

اولین شرط برای استفاده از خدمات وب میل، اتصال به اینترنت است. بدون اینترنت شما قادر به ارسال و یا دریافت ایمیل نخواهید بود.

امکاناتی از جمله ارسال و دریافت نامه‌های الکترونیکی در همه وب‌میل‌‌ها مشترک است. اما رابط کاربری و امکانات پیشرفته‌تر برای ارسال و دریافت، زیبایی و سهولت کاربری در هر سیستمی به میزبان آن خدمات Webmail بستگی دارد.

 به طور مثال هنگامی که از سرویس خدماتی مانند گوگل استفاده می‌کنید، رابط کاربری ایمیل شما، نرم افزار تحت وب اختصاصی گوگل است. امکانات متعدد در این سازمان فوق‌العاده و حیرت‌انگیز است که گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد.

اما هنگامی که وب‌میل‌تان را تحت دامنه و یا وب سایت اصلی خودتان ساخته باشید، رابط کاربری شما نرم افزارهای تحت وبی خواهد بود که توسط میزبان خدمات هاستینگ شما آماده سازی و راه اندازی شده است. برای مثال برای سایت‌هایی که در هاست لینوکس با سی‌پنل میزبانی می‌شوند، کنترل پنل‌های Hord، RoundCube یا SquirrelMai رابط کاربری شما خواهند بود.

خدمات وب میل رایگان یا خدمات وب میل اختصاصی؟

خدمات وب میل رایگان :

خدمات وب میل رایگان یعنی شما بدون صرف هیچ هزینه‌ای، می‌توانید ایمیل ارسال یا دریافت کنید. اما برخی از خدمات وب میل  رایگان، به صورت محدود به شما خدمات ارائه می‌دهند. به عنوان مثال شما در روز نمی‌توانید به صورت نامحدود ایمیل ارسال کنید و فایل‌های ارسالی شما به صورت نامحدود نخواهد بود.

خدمات وب میل اختصاصی :

برای استفاده از خدمات وب میل اختصاصی باید ابتدا یک دامنه و یک هاست برای میزبانی ایمیل خود تهیه کنید. با توجه به نیاز شخصی یا سازمانی، برای استفاده از این فضای خریداری شده باید هزینه‌ای را به صورت ماهانه یا سالانه بپردازید تا بتوانید از این خدمات استفاده کنید. استفاده از خدمات وبمیل اختصاصی محدودیتی ندارد و به هر اندازه که نیاز بود می‌‌توانید با پرداخت هزینه از آن استفاده نمائید .

به لحاظ مارکتینگ و کلاس کاری از منظر دیگران، داشتن یک ایمیل اختصاصی اعتبار خاصی برای شخص شما و کسب و کار شما خواهد داشت.

به عنوان مثال فرض کنید شما دامنه arcfava.com را به ثبت رسانده و سرویس هاست را نیز خریداری کرده‌اید. پس از فعال شدن سرویس‌ها با ورود به کنترل پنل سرویس هاست، می‌توانید ایمیل های مخصوص به این دامنه را برای خود ایجاد کنید. بطور مثال می توانید support@arcfava.com را بسازید و به مشتریان خود معرفی کنید. و یابرای هر کدام از کارمندانتان یک ایمیل کاری تعریف کنید (با فرمت مشابه ایمیل a.raha@arcfava.com). بدین شکل کلیه ایمیل‌های کاری بین نیروهای انسانی شرکت و افراد خارج از سازمان به وسیله این سرویس وب میل اجرا می‌شود.

آدرس ایمیل:

زمانی که قصد ارسال نامه به جایی را داشته باشید حتما باید آدرس گیرنده و فرستنده را در آن مشخص کنید. ایمیل هم یک نامه است که در دنیای تحت وب ارسال می‌شود. بنابراین مقصد آن را به وسیله آدرس ایمیل مشخص می‌کنید. در واقع جهت استفاده از خدمات سرویس ایمیل، باید یک آدرس ایمیل برای خود تعریف کنید.

آدرس ایمیل یک آدرس منحصر بفرد الکترونیکی است که دسترسی شما به ایمیل‌هایتان را مهیا می‌کند و این امکان را می‌دهد که نامه‌ای از سمت شما به ادرس دیگری ارسال شود. در حقیقت اگر شما دریافت کننده نامه باشید، آدرس ایمیل شما همان آدرس گیرنده و اگر ایمیل ارسال کنید، آدرس ایمیل شما مصداق ادرس فرستنده در نامه‌های عمومی است.

آدرس ایمیل را در وب میل های مختلف چگونه نام گذاری کنیم؟

فارق از اینکه ایمیل شما یک ایمیل شخصی یا سازمانی است رعایت چند نکته برای ثبت آدرس ایمیل الزامیست:

1-واژه @

قطعا در تمام آدرس‌های ایمیل واژه @ را دیده‌اید. این علامت یک واژه ثابت و فرمت آدرس ايميل تحت شبكه براي ثبت نام حساب کاربری است و معمولا بعد از کلمه‌ای که به عنوان معرف خود برگزیدید، می‌آید. فرمت كلی اين علامت به صورت user@remote format می‌باشد. نماد @ در صفحه کلید کامپیوتر به معنی ارسال پیام از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر است.

2- آدرس ایمیل

آدرس ایمیل، معرف شما در دنیای وب است. بر حسب نیاز به آدرس ایمیل، می‌توانید واژه گزینی کنید. اگر یک حساب کاربری شخصی بسازید، می‌توانید نام و نام خانودگی خود را به صورت کامل یا اختصار بنویسید.آدرس ایمیل‌های مشابه در وب میل‌ها و تشابه برخی از اسامی به کثرت تولید شده‌اند. برای مقابله با این چالش می‌توانید از برخی اعداد برای تکمیل آدرس ایمیل خود استفاده کنید. به عنوان مثال:

z.karimi@……..

Karimi_1389@…….

 چنانچه حساب کاربری شما، سازمانی یا شرکتی باشد قوانین نام‌گذاری از حالت سلیقه‌ای خارج می‌شود و تابع قواعد خاصی انجام می‌گیرد:

3- عموماً حسابهای کاربری برای هر واحد سازمانی با دامنه فرضی domain.com@ بدین صورت ساخته می‌شوند:

  • چنانچه آدرس ایمیل را برای ارتباط با شخص مدیر سایت یا روابط عمومی سایت بسازید باید فرمت آن به این صورت باشد: info@domain.com
  • آدرس ایمیل واحد پشتیبانی شرکت: support@domain.com
  • آدرس ایمیل واحد فروش شرکت: sales@domain.com
  • آدرس ایمیل واحد امور مالی شرکت: billing@domain.com

– و آدرس ایمیل برای اشخاص و کارمندان به صورت (domain.com@نام خانوادگی.حرف اول نام)  ساخته می‌شود. برای مثال ایمیل یکی از افراد این شرکت که معادل لاتین حرف اول نام او m و نام خانوادگی او کریمی باشد. ایمیل شخصی او در خصوص روابط کاری به صورت m.karimi@domain.com خواهد بود. (domain همان نام سازمان و شرکت شما یا آدرس سایتی که معرف شماست خواهد بود.)

این یک از اصل توافقی و رایج در دنیای مجازی است.

4-پس از نماد @

پس از نماد @ غالبا نام سرویس خدمات دهنده معرفی میشود (مثل @Gmail.com یا @yahoo.com ). و یا بر مبنای دامنه‌ای که بر روی هاست ایجاد شده مثل @arcfava.com.

5- پسوند نهایی

و در نهایت com ، .ir. و …  دامنه‌ای که بر روی آن وب‌میل خود را ساخته‌اید را مشخص می‌کند.

com. یک دامنه اینترنتی عام است و در سیستم دامنه‌ای اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

com. از سال ۱۹۸۵ میلادی تاکنون تبدیل به بزرگترین دامنه عام مورد استفاده اینترنتی تبدیل شده. و تا سال ۲۰۱۰ بیش از هفتاد و هفت میلیون سایت با این دامنه ثبت شده‌اند.

پس از آن ir. و سایر دامنه‌ها را در انتهای آدرس ایمیل‌ها خواهید دید. انتخاب این دامنه‌ها با سرویس وب میل شما ارتباط مستقیم دارد. مثلا دامنه ir. در هیچ آدرس جی‌میلی دیده نمی‌شود.