هر آنچه در مورد رایانش ابری باید بدانیم

واژه رایانش ابری یا کلود کامپیتینگ را این روزها بسیار شنیده‌اید. با این وجود شاید برای شما سوال باشد که در اصل رایانش ابری چیست و چگونه می توان از آن برای کسب و کار اینترنتی خود استفاده کنیم.

امروزه رایانش ابری به جدیدترین و عالی‌ترین راه‌کار برای خدمات میزبانی تبدیل شده‌اند. همین موضوع باعث شده تا بازاریابان شرکت‌ها برای فروش بیشتر روی رایانش ابری یا همان cloud computing مانور زیادی بدهند.

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری مفهوم جدیدی در استفاده از کامپیوتر برای همه کاربردهای کوچک و بزرگ است. در واقع ارائه خدمات رایانشی برای سرورها، ذخیره سازی، پایگاه‌های داده، شبکه، نرم‌افزار، آنالیزها و …. اند. شرکت‌هایی که این خدمات رایانشی را ارائه می‌دهند، شرکت‌های ارائه دهنده Cloud نامیده می‌شوند.

رایانش ابری، از دو کلمه رایانش و ابر تشکیل شده است. منظور از ابر در این اصطلاح همان شبکه وسیع در بستر اینترنت است. همانطور که در محیط ابر شما صرفا بخش بیرونی را می‌بینید و نمی‌دانید که چه چیزی در داخل آن وجود دارد، در رایانش ابری هم به همین شکل است. شما به جزییات فنی دسترسی ندارید. البته نیازی هم ندارید و به عنوان یک کاربر بخش ظاهری آن را می‌بینید.

اولین چیزی که باید بدانید این است که رایانش ابری بر پایه یک سری نرم‌افزار و یک سری سخت افزار ایجاد می‌شود. بخش سخت‌افزاری مانند کامپیوترها دارای اجزایی مثل cpu، رم، هارد دیسک، منبع تغذیه و خلاصه هر چیزی که برای راه‌اندازی نرم‌افزارها به آن نیاز داریم خواهد بود.

رایانش ابری چگونه کار میکند؟

کلود کامپیتینگ روشی نوین در پردازش است. در این روش، منابع مجازی شده و قابلیت گسترش نیز دارند. به صورت یک سرویس پردازشی و از طریق شبکه‌های ارتباطی مانند شبکه‌های محلی و اینترنت عرضه می‌شود. بدون آن که کاربر نیازی به تجهیزات خاصی برای پردازش داشته یا از محل انجام این پردازش آگاه باشد میتواند از خدمات ابری استفاده کند. این سرویس را می‌توان به شبکه برق‌رسانی تشبیه کرد. بدین شکل که مشترک بدون آنکه از نحوه‌ تولید برق و مکان دقیق تولید آن اطلاع داشته باشد، با اتصال از طریق یک درگاه، انرژی لازم برای استفاده از وسایل الکتریکی خود را تامین می‌کند.

مهمترین مزیت‌های رایانش ابری

Cloud Computing دیدگاه سنتی کسب و کارها را در مورد منابع فناوری اطلاعات (IT) به کلی تغییر داده است.  از مزایای آن می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد.

هزینه ها کاهش می یابد:

رایانش ابری، هزینه‌های خرید نرم‌افزار، سخت‌افزار، نصب و راه‌اندازی دیتاسنترها یا رک‌های سروری سایت (برق روزانه برای تأمین برق و خنک کردن آن‌ها) آنها را کاهش می دهد. همچنین نیاز به کارشناسان فناوری اطلاعات برای مدیریت زیرساخت ها را از بین می‌برد. تمام این‌ موارد به روند اجرای کار سرعت می بخشد.

سرعت افزایش میابد

بیشتر سرویس‌های آن به صورت سلف سرویس و براساس نیازهای موجود هستند. بنابراین مقادیر وسیعی از منابع رایانش را می‌توان در چند دقیقه فراهم کرد. تنها با چند کلیک ماوس، کسب و کاری با انعطاف‌پذیری بسیار زیاد ممکن ساخت و از فشار برنامه‌ریزی کاست.

مقیاس

از مزایای سرویس‌های رایانش ابری، مقیاس انعطاف‌پذیر است. در اصطلاح Cloud این بدان معنی است که، مقدار دقیق منابع IT (مانند قدرت رایانشی بیشتر یا کمتر، ذخیره‌سازی و پهنای باند) درست در مواقع مورد نیاز و از موقعیت جغرافیایی مناسب عرضه می‌شود.

بهره‌روی

مراکز داده یا دیتاسنترهای سایت نیازمند رک گذاری و استک گذاری بسیاری هستند. این کار شامل نصب و راه‌اندازی سخت‌افزارها، پچ کردن نرم‌افزارها و دیگر کارهای روزمره مدیریت IT هستند. رایانش ابری نیاز به تعداد زیادی از این وظایف را حذف می‌کند. بنابراین تیم‌های فناوری اطلاعات، زمان بیشتری را برای رسیدن به اهداف مهم کسب و کار خود صرف کنند.

عملکرد

بزرگترین خدمات رایانش ابری بر روی یک شبکه جهانی از دیتاسنترهای ایمن اجرا می شود. این دیتاسنترها به طور دائم به آخرین ورژن سخت افزار رایانشی سریع و کارآمد ارتقا می‌یابند. این موضوع مزیت‌های زیادی را برای یک دیتاسنتر واحد در یک شرکت برزگ به ‌همراه دارد. از جمله کاهش تأخیر در شبکه برای اپلیکیشن‌ها و صرفه‌جویی در مقیاس بزرگ‌تر می‌شود.

قابلیت اطمینان

رایانش ابری امکان پیشتیبانی، بک آپ از داده‌ها، بازیابی اطلاعات و تداوم کسب و کار را ساده‌تر و ارزان‌تر می‌سازد. زیرا می‌تون دیتاها را در محل‌های دیگر شبکه ارائه دهنده Cloud منعکس کرد.