طراحی سایت و سئو

طراحی وب سایت و سئو، یک خدمات ارزنده و پرطرفدار است که امروزه باعث توسعه بسیاری از کسب و کارهایی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با دنیای اینترنت در ارتباط هستن. هدف تمام افرادی که برای کسب‌وکار خود، سایت طراحی و راه‌اندازی می‌کنند این است که خدمات و محصولاتشان را به افراد بیشتری معرفی کنند و در واقع جذب مشتری بیشتری داشته باشند.

طراحی وی سایت و سئو به عنوان دو مقوله و موضوع جدا از هم مطرح می‌شود اما ادقام این دو در کنار هم، نتیجه بخش است و اصطلاحا همدیگر را ساپورت می‌کنند.

در واقع شما باید یک وب سایت متناسب با حیطه کاری خود و کاربر پسند بسازید. سپس با یک سئو استاندارد آن را برای جذب مخاطب بیشتر، بهینه کرده و به صفحه اول گوگل بیاورید.

برای درک بهتر تفاوت طراحی وب سایت و سئو لازم است که بدانیم طراحی سایت به مهارت ساخت و راه اندازی صفحات وب در فضای مجازی اینترنت گویند که با ساختار کلی و جزئی ارائه می‌شود. آنچه که در صفحات وب نمایش داده شده تولید محتوایی است که هدف اصلی سایت را مشخص می‌کند. تمامی متون، فایل‌های صوتی و تصویری و المان‌های خاص، همگی جزو تولید محتوای سایت هستند تا هدف سایت را به سایر افراد معرفی کنند. در نهایت تمام اینها بر روی صفحه‌ای که قابل رویت در مرورگر باشد اعمال می شود. و در فرمت بندی خاصی در طراحی وب سایت، بر روی صفحه قرار می‌گیرند.

حالا برای معرفی سایت به افراد بیشتر نیاز به سئو و تولید محتوای داخل صفحات داریم. هدف از انجام سئو برای وب سایت افزایش بازدید سایت،افزایش فروش خدمات و محصولات، برندسازی سریع و افزایش رتبه وبسایت در موتورهای جستجو گوگل می‌باشد.

چرا به طراحی سایت و سئو نیاز داریم؟

امروزه تمامی مشاغل برای بهتر دیده شدن، باید از کسب و کار سنتی به کسب و کار مدرن و اینترنتی تبدیل شوند. معرفی خدمات یا محصولات، ارائه اطلاعات مفید، فروش بیشتر، در نتیجه توسعه تجارت و کسب و کار را می‌توان منطقی‌ترین هدف برای طراحی سایت و سئو آن دانست.

برای این منظور ایده‌آل‌ترین راه حل این است که سایت تخصصی در زمینه کاری خود را راه‌اندازی کرده و آن را به بهترین نحو مدیریت کنید. مدیریت یک سایت کاربردی قطعا در گرو طراحی حرفه‌ای همراه با سئو  استاندارد است.

طراحی وب‌سایت با خرید دامنه و هاست، کدنویسی صفحات وب، طراحی گرافیکی و تولید محتوا آغاز می‌شود. سپس با رعایت اصول و استانداردهای سئو تکمیل می‌شود. در واقع اگر بخواهید یک وب سایت قدرتمند ایجاد کنید که با استفاده از آن خدمات، محصول یا هر چیز دیگری را در صفحه اول گوگل معرفی کنید، باید تمام اصول فنی، ظاهر و طراحی یک وب سایت را رعایت کنید. از این رو طراحی سایت و سئو در کنار هم معرفی می‌شوند.

طراحی وب سایت چیست؟

زیباترین تعریف از طراحی سایت و سئو این است که: طراحی وب یک روند مشابه از خلق است. در واقع شما دنیای جدیدی از مجموعه علم، هنر، خلاقیت و بازاریابی را به صورت مجازی و در یک چشم‌انداز جدید خلق می‌کنید.

هدف اصلی طراحی و ساخت وب سایت ارائه مطالب مختلف در صفحات وب الکترونیکی است که کاربران می‌توانند از طریق اینترنت و با کمک یک مرورگر وب به آنها دسترسی داشته باشند.

اولین وب سایت دنیا که به پروژه World Wide Web یا همان W3 تعلق داشت، در ۶ آگوست سال ۱۹۹۱ و توسط «تیم برنرز لی» متولد شد. از این رو پیرترین وب سایت طراحی شده (در سال 2020) 29 سال سن دارد.

امروزه با یک سرچ ساده متوجه می‌شوید که میلیون‌ها سایت با هدف و موضوع متفاوت (خبری، فروشگاهی، علمی، پزشکی، دانشگاهی و …) به جهت توسعه کسب‌و‌کار و افزایش درآمد طراحی شده‌اند. اما اگر دقت کنید موفق‌ترین این سایت‌ها، آنهایی هستند که از اصول طراحی سایت، بهینه سازی و هدف گذاری سئو پیروی کرده‌اند تا اطلاعات درون وب سایت خود را به مشتریان یا بازدیدکنندگان هدف خود نمایش بدهند.

انواع طراحی سایت:

وب سایت‌ها به دو دسته وب سایت استاتیک و وب سایت داینامیک دسته‌بندی می‌شوند:

وب سایت استاتیک:

اصولا سایت‌های ایستا یا استاتیک، سایت‌هایی هستند که تغییر مداوم اطلاعات آنها ضرورتی ندارد. این نوع از سایت‌ها معمولا توسط  HTML کدنویسی می‌شوند و امکان اتصال به پایگاه داده، اعمال تغییر در محتوا و یا ویرایش سایت به صورت آنلاین برایشان امکان پذیر نیست. در واقع بروز رسانی این سایت‌ها نیازمند دانش طراحی وب می‌باشد. این وب سایت‌ها معمولا برای معرفی کاربرد دارند.

فرض کنید شما مدیر یک سایت خبری هستید و می‌خواهید روزانه چندین خبر را در سایت خود قرار دهید. در صورتی که سایت شما استاتیک باشد، برای ایجاد هر خبر باید از کسی که به دانش طراحی وب مسلط است کمک بخواهید و خود قادر به تغییر صفحات و مدیریت سایت خود نمی‌باشید.

معمولا افرادی از سایت‌های استاتیکاستفاده می‌کنند که احتیاجی به تغییر محتوای سایت خود ندارند و اطلاعات سایت آن‌ها در طول زمان تغییر چندانی نمی‌کند. مثل سایت شخصی یک هنرمند که در آن بیوگرافی خود را قرار داده است.

اگرچه طراحی و پیاده سازی سایت‌های استاتیک ارزان است، اما هزینه‌های بروز رسانی آنها بالا است. زیرا کوچک‌ترین تغییر باید توسط طراح وب صورت پذیرد.

وب سایت داینامیک:

مطالب در سایت‌های داینامیک مدام در حال تغییر است و نیاز شدید به تغییر مداوم اطلاعات و محتوا دارند. اطلاعات، بنا به نیازمندی و کاربرد سایت، طراحی و توسعه می‌یابند. مثل اکثر سایت‌های خبری یا سایت‌های تبلیغاتی.

سایت‌های داینامیک که به سایت‌های پویا نیز معروف هستند، غالبا پنل مدیریتی دارند. صاحبان این نوع سایت‌ها حتی بدون دانش برنامه نویسی می‌توانند در محتوا و قسمت‌های مختلف سایت تغییراتی را اعمال کنند.

هزینه طراحی سایت‌های داینامیک نسبت به سایت‌های استاتیک بیشتر است. اما توجه به این نکته که در آینده هزینه‌های تغییرات، طراحی مجدد و … دارند، صرفه اقتصادی با طراحی سایت داینامیک است.

طراحی سایت از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

هر سایت بنا به هدف راه‌اندازی، از بخش‌های متفاوتی تشکیل می‌شود که در طراحی وب سایت باید به آن توجه کرد:

ظاهر وب سایت:

ظاهر وب سایت یا اصطلاحاً Front-end همان صفحه‌ای است که کاربران مشاهده می‌کنند. مثل متون، تصاویر، ویدیوها و … شمایل ظاهر سایت با توجه به خلاقیت و سلیقه افراد طراحی می شود.

بک اند سایت:

Back End مشخص می‌کند که چه محتوایی، برای چه کسی و در کجای سایت نمایش داده شود. به عنوان مثال اگر تاکنون از سایت یاهو استفاده کرده باشید، می‌بینید که در بخش آب و هوا به صورت پیش فرض،‌ آب و هوای شهری که در آن سکونت دارید را نشان می‌دهد. این که سایت بفهمد آب و هوای کدام منطقه را برای چه کاربری نمایش دهد، وظیفه بک اند سایت یا همان کدهایی است که وظیفه تحلیل درخواست‌ها را دارند.

فضای ذخیره سازی داده‌ها:

هنگام طراحی سایت یک دیتابیس یا فضایی برای ذخیره سازی اطلاعات و داده‌ها باید طراحی شود. هر سایت از اطلاعات مختلفی تشکیل شده است که برای بارگذاری نیاز به فضا دارد. بخشی از این فضا مربوط به ذخیره سازی اطلاعات ورودی توسط طراح یا ادمین سایت است که تولید محتوای سایت را شامل می شود. بخش دیگری از این فضا را اطلاعاتی که یک کاربر خارجی (مشتری) وارد میکند. مثل اطلاعاتی که هنگام ثبت عضویت کاربری به سایت شما وارد می کند. برای ذخیره‌سازی داده‌ها داخل دیتابیس، از زبان‌های مختلف مثل SQL یا SQLite و … استفاده می‌شود . طراح سایت وظیفه وارد کردن کدها بر عهده دارد.

زیرساخت:

هر سایت باید در جایی قرار داده شود تا کاربران بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. چنین جایی دیتاسنتر نامیده می‌شود که اطلاعات هزاران وب سایت داخل آن نگهداری می‌شود.

آرک فاوا در زمینه طراحی سایت چه خدماتی ارائه می دهد؟

  1. طراحی سایت با استانداردهای جهانی
  2. طراحی سایت با اصول سئو
  3. ارائه طرحهای گرافیکی اختصاصی
  4. خدمات تولید محتوا ساده و کاربردی
  5. ارائه خدمات پشتیبانی
  6. کلاس آموزشی برای مدیریت سایت در زمان تحویل
  7. ارائه پشتیبانی در زمان تحویل سایت به مشتری
  8. امکان تغییر و توسعه سایت در آینده

سئو چیست؟

پس از طراحی سایت، مشخص شدن هدف و جمع اوری محتوا، آنچه که یک سایت را ارزشمند می‌کند سئو کردن سایت است. سئو مخفف کلمه  Search Engine Optimization و در لغت به معنی بهینه سازی در موتورهای جستجو است. این نکات را در طراحی سایت و سئو فراموش نکنید.

موتور جستجو، کلمات کلیدی را در بانک‌ اطلاعاتی وب جهانی جستجو کرده و در اختیار کاربرانی که در جستجوی کلمه مورد نظر هستند قرار می‌دهد. از معتبرترین موتورهای جستجو می‌توان به سایت‌های Google ، Yahoo ، MSN و … اشاره کرد. هر زمان که شما در موتورهای جستجو یک سوال یا عبارتی را جستجو کنید فهرستی از وب سایت‌های مرتبط با موضوع شما را نمایش می‌دهد.

دلیل اصلی این امر، سئو سایت شما و استفاده از کلماتی کلیدی است که در تولید محتوا و بر اساس استانداردها است.

چرا سئو ارزشمند شد؟

در سال 2011  گوگل متوجه شد که بسیاری از سایت‌ها مطالب را از روی هم کپی می‌کنند. در نتیجه وقتی کاربر موردی رو جستجو می‌کرد، چند نتیجه اول،یک محتوای خوب ولی مثل هم بودند. این موضوع باعث افت محبوبیت گوگل در بین کاربران می‌شد. بنابراین الگوریتمی به نام پاندا را بر روی موتور جستجوی خود اعمال کرد.

طبق این الگوریتم سایت‌هایی که مطالب را کپی می‌کردند به شدت مورد برخورد منفی و جریمه گوگل واقع می‌شدند. در مقابل سایت‌هایی که محتوای کاربردی و با حفظ استانداردها در صفحات وب خود ارائه می‌کردند از سوی گوکل تشویق شده و رتبه می‌گرفتند.

همین موضوع باعث شد که صاحبان کسب و کار در وب، به تولید محتوا و استانداردسازی آن روی آورده و به دنبال روش‌های کاربردی‌تر برای تولید محتوای مناسب باشند. از این رو طراحی سایت و سئو یک روند هدفمند‌ را طی می‌کند.

کاربرد سئو

در صورتی که بهترین وب سایت را برای خود راه‌اندازی کرده و در آن بهترین محصولات یا خدمات را با پایین‌ترین قیمت‌ برای مشتریان در نظر بگیرید ولی کاربران اینترنتی شما را نبینند چه بازخوردی را انتظار خواهید داشت؟

در واقع نتیجه مثبت زمانی بدست خواهد آمد که کاربران شما را پیدا کنند. سایتی که روی سئو آن کار نشده باشد، مثل گنجی است که جایی پنهان است و هیچ کس نمی‌داند که چنین گنجی وجود دارد.

امروزه افراد، اگر بخواهند چیزی بخرند یا سوالی بپرسند اول به گوگل مراجعه می‌کنند. اگر بخواهید جایگاه خوبی برای دیده شدن داشته باشید، باید سریعا اصول سئو را در وب سایتتان پیاده سازی کرده و آن را با توجه به استانداردهای گوگل بهینه کنید.

ظاهر ماجرا، سئو را برای تقویت موتورهای جستجو نشان می‌دهد، اما در واقع سئو بیشتر با کاربران وب سایت در ارتباط است. در واقع موتورهای جستجو نیز به کاربران خود وابسته هستند. سئو در حالت کلی مسائلی است که افراد در موتورهای جستجو به دنبال آن هستند. یا کلماتی که برای جستجو از آن استفاده می‌کنند.

موتورهای جستجو هر روز هوشمندتر می‌شوند اما در عین حال نیاز به کمک ما نیز دارند. بهینه‌سازی وب‌سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا اطلاعات محتوای سایت را به صورت بهتری درک کنند. از این رو محتوای وب سایت به طور مناسبی ایندکس شده و در نتایج جستجو بهتر و به دفعات به نمایش در بیایند.

چرا سئو سایت بسیار با اهمیت است؟

اهمیت سئو سایت از آنجا مشخص و متمایز می‌گردد که بدانیم اکثر افراد، پاسخ به نیاز خود را در صفحهات اولیه گوگل یا سایر موتورهای جستجو پیدا می‌کنند و عموما برای پاسخ‌های خود به صفحات سوم و چهارم نمیرسند.

اگر یک نگاهی به روند سرچ کردن خودتان هم بیاندازید قطعا به همین نتیجه می‌رسید. اگر سوالی برای‌تان پیش بیاید یا نیاز به جستجو در گوگل داشته باشید در اولین قدم به وسیله موبایل یا لپتاب سوال را در گوگل تایپ می‌کنید. بعد هم وارد یکی از چند لینک اول می‌شوید و تمام! این طور نیست؟

روزانه به تعداد کاربرانی که از طریق گوگل نیازهایشان را جستجو می‌کنند، اضافه می‌شود. بر اساس آمار رسمی سایت گوگل روزانه بیش از 3.5 میلیارد سرچ در گوگل انجام می‌شود.

سئو سایت، عامل مهمی است تا در ردیف اولین جستجوها قرار بگیرید و درصد دیده شدن شما بیش از پیش افزایش یابد.

لازم است بدانید که با سئو کردن سایت خود، در واقع شما با یک تیر 2 نشان زده‌اید. هرچقدر سئو سایت شما با استانداردهای گوگل یکسان باشد، مخاطبان بیشتری شما را خواهند دید. آنها می‌توانند وارد سایت شما شده و احتمال خرید یا استفاده از اطلاعات سایت شما بالا می‌رود. همچنین با هر کلیکی که روی سایت شما می‌شود، رتبه سایت شما توسط گوگل بالاتر می‌رود. ممکن است شما جزو رتبه اول گوگل باشید و جایگاه بسیار بالاتری در بین رقبایتان پیدا کنید.

برای سئو سایت و رسیدن به نتیجه مطلوب چه باید بکنیم؟

یکی از روش‌ها این است که علم سئو و تولید محتوا را بیاموزید. قطعا با توجه به فشاری که در کسب و کار به شما تحمیل می‌شود، فرصت چندانی برای آن ندارید. بنابراین می‌توانید تولید محتوا و سئو کردن سایتتان را به مشاوران و افرادی که این علم را آموزش دیده‌اند بسپارید. دانستن پارامترها و استانداردهای سئو و رسیدن به نتیجه مطلوب یک علم است. پس برای درک آن باید زمان زیادی هزینه کنید.

آرک فاوا یک تیم حرفه‌ای در طراحی سایت و سئو است. با خیال آسوده می‌توانید به ما اعتماد کنید.