تفاوت آدرس ایمیل و آدرس وب سایت

تفاوت آدرس ایمیل و آدرس وب سایت، سوالی است که برای خیلی از افراد پیش می آید. به خصوص افرادی که اطلاعات کمتری نسبت به فضای مجازی و دنیای اینترنت دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با این فضا و تفاوت آدرس ایمیل و وبسایت آشنا کنیم.

پیش از آنکه تفاوت بین آدرس ایمیل و آدرس وب سایت را عنوان کنیم، باید بدانیم هر کدام از آنها چه هستند و چه وظیفه ای دارند؟

ایمیل چیست؟

 ایمیل یا پست الکترونیک، پیام یا نامه الکترونیکی است که از طریق اینترنت ارسال می شود. زمانی که شما و یک فرد دیگر حساب یا اکانت ایمیل داشته باشید، می ‌توانید برای هم، محتوای متنی یا چند رسانه ‌ای (مثل عکس و فیلم) در قالب ایمیل ارسال کنید. ایمیل ها ظاهر و ویژگی های مشابهی دارند و در فضای مشخص ( وب میل یا جیمیل) فقط قابل ارسال هستند. تنها تفاوت آنها در محتوایی است که ارسال می شود.

آدرس ایمیل چیست؟

اکانت یا حساب ایمیل، در واقع آی دی یا نام صندوق پستی شما در فضای ایمیلی اینترنت است. این ID، همان آدرس ایمیل شما محسوب می شود. همانطور که برای ارسال نامه به مکانی، نیاز به آدرس دارید، برای ارسال ایمیل نیز باید یک آدرس ایمیل از شخص مورد نظر در اختیار داشته باشید. برای ارسال ایمیل یا نامه الکترونیک لازم است آدرس آی دی شخص مورد نظر را در جلوی گزینه “To:” تایپ نمایید.

نکته: در حین تایپ آدرس ایمیل در فضای وب میل، خیلی دقت کنید. یک غلط املایی ممکن است باعث شود تا ایمیل شما برای فرد دیگری ارسال شود. اهمیت این نکته زمانی بیشتر خواهد بود که ایمیل شما حاوی اطلاعات محرمانه ای باشد.

وب سایت چیست؟

وب سایت فضایی در دنیای اینترنت است که اطلاعات مختلف را به شکل محتوای متنی و مقالات، محتوای عکسی یا ویدئویی و حتی محتوای صوتی، به مخاطبان ارائه می دهد. هر وبسایت، اطلاعات مختص به هدفش را ارائه می دهد. مسلما نمی توانید اطلاعات پزشکی را از یک سایت هنری بخواهید. وبسایت ها در طرح های مختلف و با ویژگی های مختلفی طراحی می شوند. ممکن است شباهت ظاهری زیادی به هم نداشته باشند. لازم به ذکر است که محتوای وبسایت ها عمومی است و برای یک شخص خاص ارسال نمی شود.

آدرس وب سایت چیست؟

 آدرس وب سایت، به نام  URL نیز شناخته می شود. این آدرس یک نام اینترنتی یا اینترانت است و به فضایی که یک وب سایت بر روی آن قرار گرفته، اشاره میکند. در حقیقت آدرس وب سایت، کدهایی است که اطلاعات مربوط به یک سایت را شناسایی و بر طبق درخواست شما، در اختیارتان می گذارد.

تفاوت آدرس وبسایت و آدرس ایمیل در چیست؟

به زبان ساده تفاوت وبسایت و ایمیل، مثل تفاوت روزنامه و نامه است. روزنامه، اطلاعات عمومی، جذاب و مهم را در اختیار شما قرار می دهد و دسترسی به این اطلاعات برای عموم آزاد و راحت است. در حالی که نامه، محتوایی است که فقط برای شما یا یک شخص خاص نوشته و ارسال  می شود و کسی به آن دسترسی نخواهد داشت. مگر اینکه خودتان بخواهید.

تفاوت آدرس وبسایت با آدرس ایمیل

این ساده ترین تعریف از تفاوت وبسایت و ایمیل بود. همین مثال می تواند تفاوت آدرس ایمیل و آدرس وب سایت را نیز مشخص کند. در ادامه تفاوت این دو آدرس اینترنتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

کارایی:

اولین تفاوت آنها در کارایی آنهاست. آدرس ایمیل یک آی دی برای یک اکانت ایمیلی است. و کاربرد دیگری ندارد. این آدرس همانند یک صندوق پست شخصی عمل می کند و فقط نامه های الکترونیک ارسالی را دریافت خواهد کرد. در حالی که آدرس وبسایت به یک سایت منتهی میشود.

ظاهر آدرس:

تفاوت بارز آنها در شکل ساختارشان است.

ساختار آدرس ایمیل

یک آدرس ایمیل از دو بخش مهم تشکیل می شود. این بخش هاکه به وسیله علامت at sign (@) از هم جدا می شوند. به عنوان مثال : reza.ka@gmail . قسمت اول آدرس ( سمت چپ علامت@)، نام کاربر است. این نام می تواند نام شخص یا سمت کاری یا نام محل کار باشد و معمولا به صاحب آن account  اشاره دارد. قسمت دوم آدرس ( سمت راست علامت@) نام میزبان، domain یا هاستی است که اشتراک اینترنت، ایمیل و یا host  را از آنجا گرفته اند. در نهایت ،منتهی الیه سمت راست آدرس، نشان دهنده بزرگترین domain است که شخص از آنجا آدرس دارد. رایج ترین domain در سطح دنیا “.com” است. البته domainهای دیگری نیز با پسوند “.org” , “.co”  و …. نیز وجود دارد.

ساختار آدرس وب سایت

آدرس سایت از 5 بخش تشکیل می شود. بخش اول پروتکل امنیتی http یا https است. بخش دوم www است. این واژه مخفف عبارت World Wide Web به معنی گستره جهانی وب و یک استاندارد جهانی است که برای دیدن وبسایت ها باید آن را وارد نمایید. با این سه w به سرور ها اعلام می کنید که به دنبال یک آدرس سایت هستید. در بخش سوم نام سایت، برند، شرکت یا هر نامی که برای سایت برگزیده شده را خوهید دید. بخش چهارم مربوط به پسوند های domainهاست که به شکل بین المللی  .com, .org, .co و …. یا به شکل دولیتی مثل Gov  یا ملی مثل .ir  است. پخش پنجم به هنوان مسیر معرفی می شود. اگر فقط قصد دیدن صفحه اول یک سایت را داشته باشید، ادرس وبسایت شما تا همینجا تکمیل است. مثل: https://www.arcfava.com .اما چنانچه وارد سایر صفحات بشوید نام صفحه و کدهای مربوط به آن نیز در ادامه ادرس وبسایت دیده خواهد شد. به عنوان مثال چنانچه بخواهید وارد صفحه آموزش سایت آرک فاوا شوید، آدرس وب سایت مطابق روبرو خواهد بود : https://www.arcfava.com/tutorial

قابلیت دسترسی

ادرس وبسایت یک ادرس شخصی است. اگر در اختیار شخصی قرار بگیرد، فقط می تواند به آن ایمیل بزند. اما امکان دیدن سایر ایمیل های ارسالی به آن ادرس و اینباکس او را ندارد. مگر اینکه پسورد را نیز داشته باشد. در حالی که اگر آدرس یک وبسایت در اختیار فردی قرار بگیرد می تواند بدون در اختیار داشتن پسورد، اطلاعات وبسایت را بررسی کرده و حتی برای سایرین نیز انتشار دهد.

محتوا

از دیگر تفاوت آدرس ایمیل و آدرس وب سایت این است که آدرس ایمیل در نهایت دست شما را برای ارسال یک ایمیل با محتوای محدود برای فردی باز می گذارد. در حالی که آدرس وبسایت شما را با یک فضا پر از اطلاعات مختلف و نامحدود روبرو می کند.