وای فای و چالش‌های طراحی شبکه داخلی آن

باید بپذیریم که وابستگی انسان به اینترنت در این عصر قابل انکار نیست. پیشتر استفاده از سیستم Dial up تنها راه اتصال به اینترنت بود که ایرادات بسیاری نیز داشت. اما شکی نیست که امروزه شبکه وای‌ فای زندگی ما را آسان‌تر کرده است. این روزها با پیشرفت سریع تکنولولوژی و استفاده روز افزون تلفن‌های هوشمند، لپتاب‌ها، تبلت‌ها و …. وای‌ فای را در همه‌ جا می‌توان دید. استفاده از آن در رستوران‌ها، هتل‌ها و.. به یک ضرورت رقابتی تبدیل شده. در واقع شبکه وای‌ فای حکم اکسیژن را برای دسترسی به اینترنت، برای ما دارد و قطع شدن آن احتمالاً همه را کلافه خواهد کرد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب چندین روش برای شناسایی و رفع مشکلات رایج احتمالی شبکه وای‌ فای ارائه کنیم.

چه عواملی کارایی عملکرد وای ‌فای را به مخاطره می‌اندازند؟

وای فای مخفف عبارت Wireless Fidelity و تکنولوژی است که از امواج رادیویی برای اتصال به شبکه استفاده می‌کند.
یک اتصال وای فای با استفاده از یک آداپتور بیسیم در مجاورت یک روتر بیسیم به شبکه وصل میشود. این اتصال به کاربران امکان دسترسی به سرویس‌های اینترنتی را می‌دهد. وای فای اتصال بیسیم به دستگاه‌ها را با انتشار فرکانس بین 2.4GHz – 5GHz در شبکه فراهم می‌کند.
عدم توجه به شکل طراحی، راه‌‌ اندازی و از همه مهم‌تر کیفیت یک شبکه پوشش وای‌ فای می‌تواند کارایی شبکه راه اندازی شده را تهدید کند. رعایت این موارد هنگام طراحی و انجام تست‌های میدانی نظیر تست سیگنال می‌تواند کارایی شبکه وای‌فای را تا حد بسیار بالایی تضمین نماید.

خصوصیات و ویژگی‌های محیط در طراحی شبکه وای فای

هنگام طراحی شبکه وای فای داخلی ابندا باید ساختمان و معماری آن را به خوبی بشناسید. تا بتوانید از تجهیزات درست بهره برداری کنید.

فرض کنید میخواهید برای یک سالن بزرگ بدون هیچ گونه پیچیدگی بخواهید وای فای نصب کنید. وجود یک اکسس پوینت با توان مناسب در مرکز سالن می‌تواند پوشش کامل ایجاد کند. در حالی که در محیط‌هایی مثل هتل‌ها پیچیدگی محیطی بیشتر است و انتخاب تجهیزات مناسب و جانمایی آنها به بررسی و تست‌های بیشتری نیاز دارد.
جنس و ضخامت دیوارها نیز بسیار مهم است. دیوارهای ضخیم موانع بسیار مهمی برای انتشار سیگنال هستند. در صورتی که دیوارهایی نظیر پانل‌های سبک گچی کمتر مشکل ساز هستند. شیشه‌های دو جداره، عایق‌های حرارتی و صوتی نیز در محیط‌های داخلی موانع جدی محسوب می‌شوند.

تعداد کاربرانی که همزمان از یک شبکه وای فای استفاده می‌کنند ( Concurrent Users )

یکی از چالش‌های تاثیر گذار، تعداد کاربرانی است که به صورت همزمان از یک شبکه وای فای استفاده می‌کنند. اکسس پوینت‌های مختلف دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند.
ظرفیت یک اکسس پوینت می‌تواند بین 3 الی 400 کاربر همزمان و حتی بیشتر متغیر باشد. اکسس پوینت‌های ضعیف‌تر پس از اتصال تعداد محدودی کاربر دیگر ظرفیت کاربران بیشتر را نداشته و حتی در سرویس دهی به کاربران موجود نیز دچار مشکل خواهند شد.
اینکه شما در چه فضایی و برای چه قابلیتی، نیاز به اینترنت دارید تعیین کننده است. تعداد کاربران همزمان در یک باشگاه ورزشی با ظرفیت 50 نفر، با یک سالن 800 نفری مخصوص برگزاری همایش‌ بسیار متفاوت است. درنتیجه باید با دریافت اطلاعات دقیق و تحلیل اصولی آن، این چالش در طراحی شبکه وای فای را حل کرد.

جنس اطلاعات مورد نظر روی شبکه وای فای

از مزیت‌های شبکه‌های وای فای، اشتراک گذاری یک یا چند نوع دیتای مختلف است. هنگام طراحی شبکه وای فای، جنس اطلاعات باید مشخص باشد. تصور اشتباهی است که بتوانید روی تمام شبکه‌های وای فای ترافیک صوت و تصویر را به صورت همزمان و یک کیفیت اشتراک‌گذاری کنید.
ترافیک صوت شامل پکت‌های ( Packet ) بسیار ریز و در عین حال زیاد می‌باشد. اختلال در ارسال و دریافت هر کدام از آنها می‌تواند منجر به اختلال و یا قطع شدن یک تماس تلفنی شود.

زمانی که با دیتایی مثل اینترنت کار می‌کنیم مواردی نظیر delay و Jitter جزو مسائل پیش و پا افتاده محسوب می‌شود. زیرا در مرور یک صفحه و web browsing تاخیر یا توالی ارسال اطلاعات اهمیت زیادی ندارد. در صورتی که با قطع و وصل شدن یک مکالمه تلفنی یا غیر قابل تشخیص بودن کلمات هنگام مکالمه (حتی برای چند ثانیه)، مشکلاتی را در پی خواهند داشت.
هنگامی که با ترافیک ویدیو و بخصوص صوت در شبکه وای فای مواجه هستیم، می‌بایست در طراحی شبکه وای فای از اکسس پوینت‌هایی با قدرت پردازش بالا استفاده شود. همچنین ظرفیت اکسس پوینت‌ها در تعداد کاربران همزمان VOIP بسیار پایین‌تر از ترافیک دیتا می‌باشد. به طوری که اکسس پوینت‌هایی با تعداد بیش از 100 کاربر همزمان کمتر از 10 کاربر همزمان صوت را پشتیبانی می‌کنند.