پسیو کار شبکه کیست؟ چه وظایفی دارد؟

پسیو کار شبکه یک شغل است و  به شخصی اتلاق می شود که در زمینه شناخت انواع تجهیزات سخت افزاری، نصب و راه اندازی آنها تخصص دارد. در واقع پسیو کار شبکه به کسی می‌گویند که بتواند زیر ساخت های شبکه را راه اندازی کند.

یک شبکه کامل، شامل تجهیزاتی است که توسط پسیو کار نصب و پیاده سازی می شود. او باید طبق نقشه طراحی شده (جهت راه اندازی شبکه)، همه تجهیزات از جمله کابل ها، رک، سوئیچ، روتر، هاب و هر آنچه که مربوط به شبکه است را پیاده سازی نماید.

فرد پسیو کار، فقط وظیفه نصب و پیاده سازی سخت افزاری تجهیزات را برعهده دارد. پیکربندی نرم افزاری شبکه را اکتیو کار شبکه اجرا می کند.

پسیو کار شبکه با کارشناس اکتیو شبکه چه تفاوتی دارد؟

تفاوت پسیو کار با کارشناس اکتیو به تفاوت خدمات پسیو و خدمات اکتیو مرتبط است. فردی که به عنوان کارشناس پسیو کار می کند، باید بتواند تجهیزات مورد نیاز شبکه را نصب کرده و زیر ساخت شبکه را راه اندازی کند. در حالی که کارشناس اکتیو شبکه تجهیزاتی که توسط پسیو کار نصب شده است را به واسطه نرم افزارها اکتیو و فعال کند تا کاربران بتوانند به شبکه و امکانات آن دسترسی داشته و از آن استفاده کنند.

پسیو کار شبکه

 

پسیو کار شبکه چه وظایفی دارد؟

  1. یک کارشناس پسیو شبکه بیشتر در زمینه فنی کار می کند و با ابزارهای فنی سر و کار دارد. کارهای مربوط به پروژه های پسیو، بیشتر فیزیکی است.
  2. پسیو کار شبکه در ابتدا باید بتواند میزان تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی یک شبکه را طبق شرایط و ابعاد محیط، برآورد کند. سپس، قیمت تمام شده برای این تجهیزات را نیز تخمین بزند.
  3. او باید دانش کافی در زمینه نقشه برداری از فضا و اتاق ها، و مشخص کردن تعداد پریزها و پچ پنل ها، متراژ کابل ها، جای رک و اتاق سرور را داشته باشد.
  4. او باید بتواند تمام تجهیزات لازم برای کار کردن یک شبکه اعم از ترانکینگ، نصب انواع رک، کابل کشی و تجهیزات درون رک را به صورت کامل، طبق برنامه ریزی و استاندارد نصب کند.
  5. باید با تجهیزات شبکه بی سیم یا وایرلس نیز آشنا باشد تا بتواند تجهیزات شبکه بی سیم را نیز نصب کند.
  6. با توسعه فناوری فیبر نوری، امروزه شبکه ‌ها برای سرعت بیشتر از این تکنولوژی استفاده می‌ کنند. بنابراین یک پسیو کار باید با فیبر نوری و تجهیزات آن نیز آشنایی داشته و توانایی نصب آنها را نیز داشته باشد.

چرا باید در اجرای پروژه های شبکه از یک پسیو کار بهره برد؟

چنانچه بخواهید یک شبکه در سازمان یا دفتر کار خود راه اندازی کنید، در قدم اول بحث زیر ساخت ها و نصب تجهیزات سخت افزاری مطرح می شود. با توجه به حساسیت شبکه، این کار میبایست توسط فرد یا یک تیم متخصص انجام گیرد. تجهیزات شبکه معمولا گران قیمت هستند. اگر کار نصب و راه اندازی این تجهیزات را یک فرد غیر حرفه ای انجام دهد، ممکن است ضررهای مالی بسیاری به شرکت وارد کند.

 علاوه بر آن تجهیزات باید بر اساس یک نقشه بی نقص نصب شود. به طوری که هیچ یک از تجهیزات مزاحم رفت و آمد نباشند. از سوی دیگر کابل ها باهم درگیر نباشند و کار مرتب و تمیز انجام شود. پسیو کار باید کابل های برق و شبکه را به بهترین شکل ممکن از هم جدا کند تا نویز کابل های برق بر روی کابل های شبکه یا برعکس، تاثیری نداشته باشد.

همچنین بنا به مسائل امنیتی و حفظ ساختار، دسترسی به برخی تجهیزات مثل سرور، برای همه میسر نباشد. بنابراین حضور یک پسیو کار شبکه برای اجرای کار اهمیت پیدا می کند تا نتیجه به بهترین شکل ممکن انجام شود.

کارشناس پسیو

 

مراحل اجرای کار توسط پسیو کار

  1. اصول کار پسیو، از یک قانون و نظمی پیروی می کند. اگر اجرای پروژه راه اندازی شبکه تایید شود، در مرحله اول از ساختمان (مکانی که شبکه در آن راه اندازی می شود) بازدید به عمل می آید.
  2. بر اساس نقشه و شرایط ساختمان و نیاز کارفرما، نقشه زیر ساخت شبکه طراحی می شود. نقشه باید مطابق با استانداردهای شبکه طراحی شود. محل قرارگیری تمامی تجهیزات (نود، پریزها، نوع کابل کشی و سایر تجهیزات) نیز در آن مشخص باشد.
  3. همچنین باید نقشه به نحوی طراحی شود که جای اضافه کردن نودهای جدید نیز در آن در نظر گرفته شود تا در آینده اگر نیاز به گسترش شبکه بود، از آن استفاده گردد.
  4. سپس باید تجهیزات موردنظر براورد شده و هزینه ان نیز مشخص و اعلام گردد.
  5. پس از تایید نهایی نقشه توسط کارفرما، اولین کار نصب ترانک و کار کابل کشی است که می تواند به صورت توکار یا روکار صورت پذیرد.
  6. پس از اتمام کار کابل کشی، میبایست تمام تجهیزات اعم از رک ها، پچ پنل ها، سوئیچ، سرور، هاب و روتر نصب شوند.
  7. سپس پریزها، نودها و کیستون ها باید در جای خود به درستی نصب شوند.
  8. در پایان نیز باید تست سیگنال برای همه نودها و کابل های شبکه انجام شود.

یک پسیو کار شبکه این چند نکته را در کابل کشی پسیو میداند:

  • کابل‌ هایی که برای راه اندازی شبکه استفاده می کنید، نباید طولشان بیشتر از ۱۰۰ متر باشد. در غیر این صورت ممکن در مرحله تست کردن با خطا مواجه شوید.
  • همچنین کابل‌ ها نمی توانند به صورت تکه تکه نصب شوند. از کابل های نصف و نیمه استفاده نکنید. بلکه از یک کابل کامل و بدون قطع شدگی از رک تا پریز استفاده نمایید.
  • در هنگام کابل کشی مراقب باشید تا کابل‌ ها صدمه نبینند و دچار پیچ و تاب اضافی نباشند.
  • همچنین باید دو سر هر کابل یک شماره مشخص نوشته شود تا هنگام نصب پچ پنل بتوان تشخیص داد که کدام کابل در رک مربوط به کدام پریز است.