فناوری voip چیست؟ چرا شما به تلفن ویپ حتما نیاز دارید؟

تلفن ویپ Voip یکی از فناوری های جدید و البته بسیار موفق در شبکه است که این روزها بسیاری از شرکت ها و سازمان ها به سمت استفاده از آن جذب شده اند. این تکنولوژی نوین، به نوع ارتباطات صوتی و تصویری یک سازمان مربوط است و نقش مهم و تعیین کننده ای در کاهش هزینه های مخابراتی یک سازمان دارد. این ارتباطات می تواند تلفنی یا ویدئو کنفرانس و حتی تسهیل بخشیدن در ارسال ایمیل و اس ام اس باشد.

voip، سیستمی است که در آن صدا و مکالمات به شکل دیتا بر روی شبکه IP و در نهایت به صورت دیجیتال منتقل می‌ شود. به عبارتی از زیر ساخت های شبکه IP یا همان شبکه‌ های کامپیوتری برای انتقال صدا و صوت استفاده کرده و ارتباطات صوتی را به جای خطوط سیمی (تلفن های سنتی) بر روی شبکه و IP انتقال می دهد.

ویپ چیست؟

voip یک تکنولوژی جدیدی است که اخیرا به دنیا معرفی شده. اما در این مدت استقبال بی نظیری از آن شده است. این سیستم، تمامیت خود را مدیون اینترنت است. تا سی سال گذشته اینترنت به شکل امروزی وجود نداشت و بسیاری از افراد با آن بیگانه بودند. شاید کمتر کسی به اینترنت و خدماتش فکر می کرد. از این رو تمام تماس های تلفنی، به شکل آنالوگ و سنتی انجام می شد.

سیستم تلفن‌ آنالوگ، یک سیستم ارتباطی بسیار ساده است که امواج را به صورت کاملا اولیه ارسال و دریافت می کند. سیستم تماس و کارایی تلفن های آنالوگ بر اساس سیگنال و امواج مخابراتی است. وظیفه این سیگنالها، تبدیل صوت به پالس است. تلفن‌ های آنالوگ ویژگی های ساده و محدودی دارند و برای استفاده در منزل کاملا مناسبند.

با ورود اینترنت به زندگی بشر، خدماتی مثل تلفن و فناوری voip نیز شکل گرفتند. با رشد انقلابی اینترنت و ارتباطات در جهان، سرورها نیز در مسیر رشد و توسعه قرار گرفتند. شبکه های ارتباطی وابسته به اینترنت طراحی شده و قدرت گرفتند. و البته امروزه، اینترنت نقش بسیار مهمی در ارتباطات صوتی دارد. Voip یکی از مهمترین مواردی است که در اکثر سازمان ها استفاده می شوند.

این سیستم چگونه کار می کند؟

هنگامی که صحبت می کنیم، در واقع با استفاده از حنجره مان، ارتعاشاتی را در هوای اطراف ایجاد می کنیم. ای ارتعاشات همانند امواج آب به گوش ما می رسند به صورت صوت و صدا شناخته می شوند. به این شکل از توزیع امواج صدا، حالت آنالوگ یا Analogue می گویند. تلفن های سنتی قابلیت تبدیل امواج های آنالوگ به پالس را دارند. اختراع تلفن و روش کار آن، یک شیوه مبتکرانه بود. اما هنوز هم مشکلات متعددی دارد. مهمترین مشکل آن نویز است. امواج به واسطه کابل های مسی منتقل می شوند. همچنین هزینه مکالمات آن بسیاز زیاد است. در واقع خدماتی با کیفیت پایین اما هزینه بالا محسوب می شود.

در فناوری voip، موج های آنالوگ به موج های دیجیتال تبدیل می شوند. نحوه کار یک سرویس ویپ به این صورت است که صدای کاربر را از سیگنال‌ های صوتی به داده‌های دیجیتالی تبدیل می‌کند. این داده‌های دیجیتال از طریق اینترنت ارسال می ‌شوند. تبدیل صدا و امواج آنالوگ به دیجیتال به «کدک کردن» معروف است. در واقع کدک یک برنامه ای است که از الگوریتم خاصی برای تبدیل فایل های آنالوگ به دیجیتال استفاده می نماید.

پس از رسیدن فایل دیجیتال به مقصد، باید مجددا به صوت آنالوگ تبدیل شود تا برای شونده قابل درک باشد. این روند طی فرایند «دی کد کردن» یا کدگشایی انجام می شود. به این صورت که فایل ها و کدهای عددی را به نوسانات مغناطیسی تبدیل کرده و به سمت بلندگوی گوشی ها می فرستد.

نکته: در این میان، اگر کاربری از یک شماره تلفن معمولی تماس بگیرد، سیگنال دیجیتالی قبل از اینکه به آن کاربر برسد، مجددا به سیگنال تلفن تبدیل می‌شود.

فناوری ویپ

 

راه اندازی سیستم voip چه امکاناتی را در اختیار سازمان شما قرار می دهد؟

امکاناتی که به واسطه راه اندازی این سیستم در اختیار سازمان قرار می گیرد، کار ارتباطات را بسیار تسهیل می بخشد. در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

ضبط و ذخیره مکالمات

فناوری ویپ این امکان را به شما می دهد تا بتوانید  تمامی تماس های صوتی را ذخیره کرده و آرشیوی از تماس های تلفنی ایجاد کنید.

دریافت پیام های صوتی

داشتن صندوق پستی صوتی یا Voice mail در سازمان، به خصوص در زمان های شلوغ یا تعطیلات، یک سرویس مهم محسوب می شود. همچنین امکان پیگیری سفارشات و پیام های مهم را حتی در زمان هایی که شرکت و سازمان در حال کار نیست نیز ممکن می سازد.

ایجاد صف های انتظار

ایجاد صف های انتظار برای مخاطبان، به خصوص در روزهای شلوغ، می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. این صف‌ ها، مخاطب را به صبوری دعوت کرده و به او حس ارزشمند بودن می دهند. این نکته مهمی است که مخاطبین سازمان شما احساس کنند برای آنها ارزش قائلید. مخاطب در جریان خواهد بود که حدودا چه زمانی باید در انتظار باشد تا بتواند با کارشناس یا اوپراتور مورد نظر صحبت کند. همچنین از منتظر ماندن برای آزاد شدن خط در امان می ماند.

پشتیبانی از تلفن های نرم افزاری

با نصب نرم افزاری مانند Softphone این امکان مهیا می شود تا بتوانید به کاربران، مخاطبین و همکارانتان در بخش های مختلف شرکت و خطوط داخلی به راحتی دسترسی داشته باشید. همچنین برای انجام کارهایی مانند CRM نیز امکانات بسیار خوبی در اختیارتان قرار خواهد گرفت. با داشتن این سامانه نرم افزاری می توانید از لب تاپ ها و موبایل هم به عنوان وسیله ارتباطی مهم هم استفاده کنید.

پاسخگویی در وقت اداری

این امکان را نیز برای شما و سازمانتان مهیا می کند تا بتوانید در ساعات اداری، پاسخگوی تماس گیرندگان باشید. همچنین در هر زمان که شرکت تعطیل است، به تماس گیرندگان زمان مراجعه بعدی را اعلام کنید. این کار از سردرگمی مراجعه کنندگان جلوگیری می کند.

سرویس  Interactive Voice Response

احتمالا این تجربه را داشته اید که پس از تماس با شرکت یا سازمانی، صدای یک اپراتور صوتی را بشنوید که از شما در خواست می کند با فشردن کلیدی به بخش مورد نظرتان وصل شوید. به این سامانه صوتی، تعامل با صوت در حال پخش یا Interactive Voice Response و به اختصار IVP گفته می شود. این سامانه باعث می شود حجم کاری و استرس اپراتور و منشی سازمانتان کمتر شود. افراد کمتری پشت خط منتظر بمانند. و کاربران زودتر و با نظم بهتری به کارشناسی که مد نظر آنهاست، متصل شوند.

ارائه گزارش از تماس ها

این فناوری منحصر بفرد موجب می شود تا بتوانید از زمان، مدت، کاربر مرتبط و غیره یک گزارش کامل در اختیار داشته باشید. این امکان، در توسعه برنامه های بازاریابی وCRM نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

مزایای voip ویپ چیست؟

به طور کلی تلفن های آنالوگ برای کاربران وسازمان هزینه بالایی دارد. به خصوص برای شرکت ها و سازمان هایی که استفاده بیشتری از تلفن دارند. در حالی که تبدیل فایل های صوتی به داده‌های دیجیتالی (صفر و یک) سبب کاهش چشمگیر هزینه های ارتباطی خواهد شد. این تنها مزیت سیستم ویپ نیست. علاوه بر آن، منجر به افزایش سرعت و گسترش قابل توجه شبکه ارتباطی می شود.

مزایای سیستم ویپ  voip

عدم نیاز به سیم کشی های مضاعف

یکی از اصلی ترین و مهمترین مزایای این سیستم، عدم نیاز به سیم کشی اضافه در شبکه است. به کمک اینترنت، خطوطی که برای ارتباطات رایانه ها و یا سایر دستگاه ها استفاده می شوند، به عنوان خطوط ارتباطی voip نیز استفاده می گردند.

ارتباطات ارزان قیمت بدون محدودیت مرزی

همچنین امکان تماس های زیاد با هزینه خیلی پایین را برای کاربران خود فراهم می کند. بر خلاف هزینه مکالمات تلفن های آنالوگ، که بسیار گران است، سیستم های منتهی به ویپ، هزینه زیادی برای کاربر و کارفرما ندارد. مقدار هزینه های داخلی و خارجی برای تلفن های آنالوگ متفاوت است و قطعا تماس های برون مرزی، هزینه بیشتری به همراه دارند. در حالی که کاربران سیستم تلفن های شبکه می توانند به راحتی ارتباطات فرا مرزی را با نرخ بسیار کم برقرار کنند.

به واسطه فناوری شبکه، تمامی شرکت های بین المللی با هزینه بسیار کم می توانند با تمام شرکای تجاری و نمایندگی های برون مرزی خود بدون پرداخت هزینه های سنگین تماس های راه دور، ارتباط برقرار کنند.

مزایای فناوری voip

اجرای کنفرانس های صوتی و تصویری به واسطه انواع گوشی های ویپ

یکی از جذاب ترین مزایای گوشی تلفن های آی پی، اجرای کنفرانس های صوتی و تصویری است. این جلسات فقط به واسطه اینترنت و تلفن های IP phon ( برخی از گوشی ها دوربین دارند یا می توان به آنها دوربین نصب کرد) قابل اجراست. هزینه این تماس های تصویری همانند تماس های صوتی عمومی، بسیار ناچیز است. بنابراین بهترین نتیجه را با کمترین هزینه در اختیار خواهید داشت.

این نکته را نیز یاد آور می شویم که برای جلسات آنلاین تصویری، نیز هیچ محدودیتی به لحاظ جغرافیایی یا دوری افراد از یکدیگر، وجود ندارد.

     ادغام تلفن با رایانه شخصی

با استفاده از ابزاری مانند نرم افزار Softphone  می توانید از سیستم تلفن خود بر روی رایانه شخصی استفاده کنید. چنین امتیازی برای بخش های مختلف یک شرکت و به خصوص بخش CRM که همزمان باید تماس با مشتریان، اطلاعات آنها و هماهنگی با بخش های گوناگون را انجام دهند یک مزیت فوق العاده است. علاوه بر آن امکان ضبط مکالمات و سنجش زمان آنها نیز برای ما مقدور خواهد بود.

تسهیل در گسترش شبکه بدون کابل کشی

بدون تغییر در شبکه و انجام سیم کشی های فراوان، کاربران بیشتری را به شبکه اضافه کنید.

    تسهیل  در مدیریت و تمرکز آن

مراکز و سازمان هیا بسیاری نیاز به برقراری ارتباطات تلفنی دارند. مثل مراکز خدمات مشتریان و یا مراکز پاسخگویی. برخی بیزینس ها نیز، تماس های تلفنی درون سازمانی و برون سازمانی بیشتری را می طلبد. ویپ برای افزایش سرعت کار در کنار کاهش هزینه، به عنوان بدنه اصلی ارتباطی این سازمانها استفاده می شود.

علاوه بر آن، امکان مدیریت شبکه ارتباطی، کاربران و یا خط دهی به مشتریان برای ارتباط با قسمت های مرتبط نیز بهتر مدیریت می گردد.

امکان ایجاد تلفن های داخلی، به صورت نا محدود

همانطور که گفتیم، تکنولوژی voip بر مبنای سیستم های شبکه و نرم افزاری کار می کند. بنابراین بدون هیچ محدودیتی می توانید هر تعداد شماره های داخلی که بخواهید در آن ایجاد کنید.

امکان ارسال فکس و یا ایمیل

فناوری voip بر بستر داده و شبکه طراحی شده است. بنابراین می توان آن را در کنار انواع فناوری ها پیاده سازی کرد. یکی از این فناوری ها، استفاده از voip  به عنوان ارسال کننده و دریافت کننده فکس و ایمیل است.

Voice mail

چنانچه دو طرف ارسال کننده و دریافت کننده از این سامانه استفاده کنند، می توانند به واسطه آن برای یکدیگر Voice mail ارسال نمایند.

ترکیب دیتا و صدا

می توانید دیتاها و صدا را نیز با هم ترکیب کرده و از یک خط، برای انتقال داده‌ها و رسانه استفاده کنید. توجه داشته باشید که هر دو سیستم داده‌ها و رسانه به صورت صفر و یک انتقال داده می شوند. از این رو به راحتی از یک خط برای انتقال آن میتوان استفاده کرد.

قابلیت برنامه نویسی و ترکیب با نرم افزارهای دیگر

یکی از مزایای این فناوری، توسعه آن به صورت نرم افزاری است. به همین خاطر نرم افزارها و افزونه های متعددی برای آن طراحی و ساخته شده است. علاوه بر آن، می توان سیستم های شخصی و مخصوص به سازمان را طراحی نموده یا فناوری voip را با سایر فناوری ها ترکیب کرد.

    پشتیبانی زیر ساخت های مخابرات

تمام زیر ساخت های کنونی مخابرات، به صورت کامل از این فناوری پشتیبانی می کند و هیچ مشکلی از نظر زیر ساختی وجود ندارد.

اشتغال زایی

فناوری voip به صورت فراگیر در سراسر جهان توسط تولیدکنندگان متفاوتی تولید و پشتیبانی می شود. این فناوری نیاز به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و کارشناسان نصب و راه اندازی دارد. از این رو تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری گسترده ای برای پشتیبانی از آن به وجود آمده و طبیعتا افراد زیادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این مسیر کار می کنند.

معایب

  • نمی توان ایراد زیادی به فناوری ویپ وارد کرد. با این حال هر نوع فناوری ممکن است از سوی افرادی مورد سو استفاده قرار بگیرد. قطعا سامانه voip نیز از این قانون مستثنی نیست. بنابراین برای حفظ آن و جلوگیری از نفوذ هکرها و سودجویان، تمامی ملاحظات امنیتی و دسترسی به خطوط ارتباطی را در نظر بگیرید تا ارتباطات درون سازمانی و بیرون سازمانی شما بدون مشکل ایجاد شوند.

 

  • همانطور که گفتیم، فناوری voip از سیستم دیجیتالی استفاده می کند. با این حال باید شبکه، زیر ساخت مناسبی برای تبادل اطلاعات ایجاد کرد. در برخی از مناطق، زیرساخت های قدیمی تری در شبکه مخابرات وجود دارد. در نتیجه ممکن است مقداری نویز را در صدای دریافتی شاهد باشیم.

 

  • یکی از مهمترین معایبی که به این فناوری وارد می شود، پروتکل های ارسال داده است. هر جریان داده باید با یک پروتکل مشخصی برای دریافت کننده آن ارسال گردد. به عنوان مثال، صدا در ویپ ابتدا به داده تبدیل شده و پس از آن توسط بسته‌های داده ارسال می گردد. در نهایت پس از رمز گشایی به موج های آنالوگ تبدیل می شود. چنانچه بسته‌های صوتی به درستی دریافت نشوند، سکوت و یا در هم ریختگی صوتی را شاهد خواهیم بود. البته این موارد بیشتر به شرایط بسیار بد جوی، طوفان های خورشیدی که بر روی ماهواره ها اثر می گذارند و دلایل مشابه مربوط می شوند.
  • یکی دیگر از معایب آن، وابستگی به شبکه است. از این رو چنانچه جریان برق به هر دلیلی قطع شود، ما نمی توانیم با تلفن خود ارتباطی را بر قرار کنیم. این فناوری بر خلاف تلفن های معمولی، برق مورد ارتباطی خود را از مخابرات دریافت نمی کند. بلکه از سرور داخل شبکه می گیرد. راه حل این مشکل، استفاده از سامانه UPS  است.

انواع  voip

برای راه اندازی سیستم ویپ در یک سازمان، انتخاب های متعددی در اختیار خواهید داشت. انواع ویپ با تجهیزات و نوع خدماتی که انتخاب کرده اید، ارتباط مستقیم دارد.

سرور اختصاصی

می توانید برای سیستم تلفنی سازمان خود سرور اختصاصی داشته باشید. در حالی که استفاده از سرورهای ساده تر و یا حتی رومیزی (CME) نیز مجاز و امکان پذیر است. اصول و روند کاری همه آنها تقریبا یکسان است.

شبکه های یکپارچه

شبکه یکپارچه تلفن یا IP-PBX نیز یکی از انواع voip است. از آن برای اجرای شبکه تلفن درون سازمان استفاده می شود.

برندهای مختلفی از این سیستم پشتیبانی می کنند. از جمله: الستیکس، ایزابل و فری PPX.

در بازار فناوری voip ، محدودیتی وجود ندارد. شرکت های بسیاری مدل های متنوعی از نمونه ها و تجهیزات voip  را بر بستر سخت افزاری یا نرم افزاری را به بازار عرضه می کنند.

هر کدام از انواع voip می توانند از یکی از پروتکل های زیر استفاده کنند:

  • H.323
  • MGCP
  • SIP
  • H.248
  • RTP
  • (RTP(RTCP
  • SRTP
  • SDP
  • IAX

تجهیزات ویپ

قطعا راه اندازی سیستم ویپ در هر سازمانی، نیازمند تجهیزات اولیه است. بدون امکانات و لوازم، امکان راه اندازی آن وجود ندارد. این تجهیزات به واسطه خدمات پسیو و خدمات اکتیو در مدار شبکه قرار می گیرند.

انواع تجهیزات در فناوری ویپ

کالاها و زیر مجموعه های مختلفی در فناوری voip دسته بندی می شوند. برخی از تجهیزات عبارتند از:

انواع تلفن های IP

انواع تلفن های IP برای تکمیل سیستم ویپ طراحی و تولید شده اند. این دستگاه ها در مدل های مختلف و با آپشن های متفاوتی تولید می شوند. تفاوت آنها علاوه بر شکل ظاهری، در بی سیم یا سیم دار بودن، کنفرانس و تلفن های تصویری، حافظه دستگاه، قابلیت ارسال ایمیل و …. است.

سانترال های سخت افزاری و نرم افزاری

وظیفه سانترال ویپ، مدیریت مکالمات و اتصال تجهیزات تلفنی به وسیله IP است. سانترال ویپ، گوشی تلفن شما را به خطوط تلفن، پاسخگویی و مدیریت تماس های ورودی و خروجی از طریق شبکه وصل می کند.

سیستم و فناوری سانترال ویپ با تلفن های سنتی کاملا متفاوت است. یک سیستم سنتی فقط خدمات PSTN را ارائه می دهد. در حالی که سانترال ویپ علاوه بر خدمات PSTN، خدمات VoIP را نیز ارائه می دهد.

گت وی

برای ورود صدا با سیگنال آنالوگ و تبدیل دیتاها به صدا در زمان خروج، به یک سری مبدل های آنالوگ به دیجیتال و برعکس آن نیاز داریم. به این مبدل ها اصطلاحا گیت وی (gateway) می گویند. گت وی در لغت به معنی دروازه است و گفته می شود که این دستگاه را دروازه ای بین دنیای دیجیتال و آنالوگ می شمارند.

گت وی چگونه کار می کند؟

گیت وی ها سیگنال های آنالوگ خطوط مخابراتی که به عنوان خط شهری از طرف مخابرات منطقه ای در اختیار ما قرار میگیردرا  به دیتای دیجیتال تبدیل می کند. این دیتا توسط نرم افزار سانترال پردازش شده و در بستر شبکه و یا تبدیل دیتای دیجیتال به سیگنال آنالوگ برای استفاده در داخلی هایی که به یک تلفن آنالوگ منتهی میشوند، استفاده میشود. البته لازم به ذکر است که تلفن ویپ به خودی خود قابلیت تبدیل دیتای دیجیتال به صدا را دارند.

کارت های سخت افزاری تلفنی

کارت ‌های سخت افزاری تلفنی (Telephony Cards) از سامانه‌ تلفنی آنالوگ، دیجیتال یا ترکیبی پشتیبانی می‌ کنند. این کارت سخت افزاری تمامی عملکردهای یک سامانه تلفنی مثل ضبط تماس ها، تبدیل سیستم آنالوگ به ویپ را اجرا می کند.

در این کارت‌ ها، دو پورت FXS و FXO وجود دارد که به مبدل کارت وابسته هستند. تعداد آنها معمولا بین ۲ تا ۳ عدد است. البته بردهای بیشتری نیز گاها وجود دارد. برخلاف بردهای voip، بردهای تلفنی به سیگنال ‎های دیجیتال یا ساختار IP محدود نیستند. همچنین قابلیت کار با سامانه‌ های سنتی مانند T1 و در صورت نیاز CTI را نیز دارند.

تمامی تجهیزات ویپ در زیر لیست شده اند:

  1. اینترنت
  2. مودم
  3. روتر
  4. کابل RJ 45
  5. کامپیوتر
  6. کابل RJ 45
  7. IPBX
  8. کابل RJ 11
  9. تلفن های قدیمی
  10. کابل RJ 45
  11. تلفن های تحت شبکه

راه اندازی تجهیزات ویپ

اصلی ترین تجهیزات ویپ، تلفن IP یا تلفن تحت شبکه است. این گوشی ها جایگزینی برای تلفن های آنالوگ عمومی (PSTN) محسوب می شوند. تماس های تلفنی به واسطه این گوشی ها با اتصال به اینترنت صورت می گیرد. به واسطه این فناوری و استفاده از تجهیزات ویپ ارتباطات صوتی و ویژگی های چند رسانه ای از طریق پروتکل اینترنت فراهم می شود. برای راه اندازی این سیستم می بایست برای انتخاب تجهیزات ویپ مناسب، میزان ترافیک شبکه و تعداد کاربران در نظر گرفته شود.

عواملی چون تعداد کاربران در شرکت تان یا بزرگی و کوچکی سازمان، در نوع استفاده از تجهیزات فناوری voip نقش تعیین کننده ای دارد. وسعت و توانایی سرور و تعداد گوشی ها و سایر تجهیزات را بر مبنای این موارد می سنجند. برلی یک شرکت کوچک با تعداد کاربر خیلی کم، می توانید با یک کامپیوتر ساده و حداقل ویژگی ها (CPU تک هسته ای با سرعت 3 گیگاهرتز، حافظه RAM یک گیگابایتی، هارد دیسک 120 گیگابایت و کارت شبکه 100/10) ، یک مرکز تلفن تحت شبکه ایجاد کرد. در حالی که برای یک سازمان بزرگ به  یک سانترال و سرور قدرتمند نیاز دارید.

برای استفاده از سیستم ویپ به این موارد توجه کنید:

استفاده از تلفن های IP مزایای بسیاری برای یک سازمان دارد. اما این نکته را نیز نباید فراموش کنید که  عدم توجه به برخی نکات، می تواند سیستم شما را دچار مشکل کند. یا کیفیت تماس ها را کاهش دهد. از جمله کیفیت شبکه، سرعت و کیفیت اینترنت جهت جلوگیری از اختلال در کیفیت صدا و استفاده از UPS برای زمانی که برق قطع می شود.