فرمول INDEX MATCH برای انتقال اطلاعات میان ستون‌ ها به شکل افقی

از فرمول INDEX MATCH برای انتقال اطلاعات میان ستون‌ ها به شکل افقی استفاده می شود. INDEX و MATCH، همانند VLOOKUP، توابعی هستند که داده را از یک مجموعه‌‌ اطلاعاتی به جای دیگر انتقال می‌ دهند.

تفاوت‌های اصلی INDEX MATCH و VLOOKUP:

VLOOKUP فرمول ساده‌ تری نسبت به INDEX MATCH دارد.

اگر با مجموعه‌ داده‌ های کلان کار می‌ کنید که نیاز به هزاران جستجو دارند، استفاده از تابع INDEX MATCH به شکل کاملا قابل توجهی سرعت بارگذاری اطلاعات در اکسل را کاهش می‌ دهند.
فرمول‌ های INDEX MATCH با ترتیب راست به چپ کار می‌کنند. در حالی که فرمول‌ های VLOOKUP تنها چپ به راست هستند. به عبارت دیگر، اگر بخواهید جستجویی انجام دهید که نیاز به جستجوی چپ به راست دارد، باید آن ستون‌ها را مجددا مرتب کنید تا بتوانید از تابع VLOOKUP استفاده کنید. انجام این کار می‌تواند در زمان کار با مجموعه‌ های اطلاعاتی کلان، دشوار و خسته‌ کننده باشد. یا به بروز خطا منجر شود.
ممکن است بخواهیم اطلاعات موجود در کاربرگ ۱ و کاربرگ ۲ را در کاربرگ ۱ ادغام کنیم. اما مقدار ستون‌ ها در کاربرگ ۱ و کاربرگ ۲ مشابه نباشند. اگر بخواهیم با VLOOKUP کار کنیم، مجبور خواهیم بود ستون‌ ها را جابجا کنیم. در این زمان استفاده از تابع INDEX MATCH پیشنهاد می شود.

به عنوان مثال:

فرض کنید کاربرگ ۱ حاوی فهرستی از نام افراد و آدرس‌ های ایمیل‌ هاگوارتز آنها است. کاربرگ ۲ نیز حاوی فهرستی از آدرس ایمیل و پاترونوسی است که هر دانش‌ آموز دارد. (برای آنهایی که طرفدار هری پاتر نیستند باید بگوییم که هر جادوگر یک سپر مدافع مرتبط با اسم خود به نام پاترونوس دارد).

اطلاعات موجود در هر دو کاربرگ ستونی است که دربردارنده‌ آدرس‌ ایمیل‌ ها است. اما این ستونِ آدرس ایمیل در هر کاربرگ شماره ستون متفاوتی دارد. در این حالت بهتر است بجای فرمول VLOOKUP از فرمول INDEX MATCH استفاده کنیم. بدین صورت نیازی نیست ستون‌ ها را جابجا کنیم.

 

ویژگی های فرمول INDEX MATCH

فرمول INDEX MATCH در حقیقت یک فرمول MATCH است که درون فرمول INDEX قرار گرفته است. همانطور که می‌ بینید فرمول MATCH با رنگ دیگری متمایز شده است:

(=INDEX(table array, MATCH formula

این فرمول به صورت زیر در می‌ آید:

((=INDEX(table array, MATCH (lookup_value, lookup_array

و با توجه به مثال، متغیرهای فرمول با مقادیر زیر جایگزین می‌ شوند:

(((=INDEX(Sheet2!A:A,(MATCH(Sheet1!C:C,Sheet2!C:C,0

متغیرهای فرمول عبارتند از:

Table Array:

محدوده‌ ستون‌ ها در کاربرگ ۲ و حاوی اطلاعات جدیدی است که می‌ خواهید آنها را به کاربرگ ۱ انتقال دهید. در مثال، A به معنای ستون A است که در برگیرنده‌ اطلاعات پاترونوس هر فرد است.

Lookup Value:

این متغیر ستونی در کاربرگ ۱ است که در بردارنده‌ اطلاعاتی است که در هر دو کاربرگ موجود است. در مثال زیر، این ستون، ستون email در کاربرگ ۱ است (یعنی ستون C). بنابراین مقدار متغیر برابر است با Sheet1!C:C.

Lookup Array:

این متغیر ستونی در کاربرگ ۲ بوده و در بردارنده‌ اطلاعاتی است که در هر دو کاربرگ وجود دارد. در مثال زیر، این متغیر ستون email در کاربرگ ۲ است، یعنی همان ستون C. بنابراین مقدار متغیر Sheet2!C:C است.
زمانی که مقادیر متغیرها را بدست آوردید، فرمول INDEX MATCH را در بالاترین سلول از ستون خالی پاترونوس در کاربرگ ۱ تایپ کنید. یعنی جایی که می‌ خواهید اطلاعات ادغام شده قرار بگیرند.

فرمول INDEX MATCH