خدمات اکتیو شبکه

خدمات اکتیو شبکه، مجموعه فعالیت های نرم افزاری است که بر روی تجهیزات سخت افزاری شبکه (Passive) جهت فعال شدن شبکه و دیتاها اعمال می شود .

خدمات شبکه به دو دسته کلی خدمات اکتیو و خدمات پسیو شبکه تقسیم می گردد که هر یک از آن ها دارای زیر مجموعه های زیادی هستند. در واقع بعد از اجرای پسیو شبکه باید بخش اکتیو شبکه را جهت راه اندازی روی شبکه پیاده سازی کرد و پس از این مرحله پشتیبانی شبکه جهت حفظ سیستم موجود و یا ارتقاء و به روز نگهداری سرویس ها آغاز می گردد.
اکتیو (Active) در زبان انگلیسی به معنای فعال و درحال کار و پویا می باشد و خدمات اکتیو شبکه به معنای طراحی، مهندسی و اجرای بخش نرم‌افزاری شبکه و پیاده سازی زیرساخت شبکه می باشد. از این رو تمامی خدماتی که روی قطعات و نرم افزارهای فعال، انجام ‌شوند، خدمات Active شبکه را تشکیل می دهد، که یکی از مهمترین بخش ها در پیاده سازی شبکه است.

تاریخچه

خدمات اکتیو شبکه از اوایل دهه هفتاد وارد ایران شد و در اوایل دهه ی هشتاد با رشد ارائه دهندگان سرویس های اینترنت در ایران شکوفا شد. شرکت آرک فاوا یکی از ارائه دهندگان خدمات اکتیو شبکه توانسته است در خدمات فنی این حوزه مانند خدمات ویپ ، طراحی دیتاسنتر ، اجرای پسیو شبکه و همچنین تامین تجهیزات ، فعالیت داشته باشد.

اجرای خدمات اکتیو

برای اجرای خدمات اکتیو نیاز به تجهیزات اکتیو داریم که به مجموعه تجهیزاتی گفته می‌شود که توانایی اعمال یک فرآیند مشخص بر روی سیگنال‌ها و دیتای عبوری از شبکه را دارند.
تنظیمات دستگاه های مختلف در شبکه همچون کارت شبکه (NIC)، سوییچ (switch)، مسیریاب (Router)، دیوار آتش (Firewall)، مبدل فیبر نوری(Media Convertor)و پرینت سرور (Print server) در بخش طراحی شبکه های اکتیو صورت می گیرد.
ممکن است برای بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها که در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارند، اجرا و پیاده‌سازی یک فناوری نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری جدید در شبکه کامپیوتری بسیار سخت و پیچیده به نظر بیاید و نیاز به دقت و تخصص بالا داشته باشد. اما با حمایت و مشاوره یک شرکت معتبر و تیم حرفه ای نصب، راه اندازی شبکه‌های کامپیوتری و مشاوره، قطعا این مسئله به یک معضل تبدیل نمی‌گردد.

همانطور که گفته شد خدمات اکتیو شبکه به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که بر روی تجهیزات سخت افزاری شبکه (پسیو) اعمال می‌شود. بنابراین در مرحله آخر از نصب و راه‌اندازی شبکه، بعد از راه‌اندازی خدمات پسیو، باید بخش اکتیو را بر روی آن نصب و فعال کرد تا شبکه پویا و فعالی داشت.
پیاذه سازی برنامه‌های شبکه و کنترل آنها بر عهده بخش خدمات اکتیو شبکه است. از جمله نصب انواع سرورها ، تعریف Domain ، تعریف و کنترل انواع کاربران شبکه و حتی اجرای متدهای امنیت شبکه را می‌توان نام برد.

خدمات اکتیو شبکه آرک فاوا

در این بخش خدماتی که آرک فاوا در بخش Active شبکه انجام می دهد را به اختصار آورده ایم. می توانید با برقراری ارتباط با این شرکت از جزئیات هر بخش مطلع شوید.

1. راه اندازی، تنظیمات و پیکربندی تمامی تجهیزات شبکه مثل سوئیچ ها، اکسس پوینت، فایروال، UTM و …
2. نصب و پیکربندی تجهیزات سخت‌افزاری تحت شبکه با برندهای سیسکو، میکروتیک، HP ،Juniper ،Intel و …
3. نصب و راه اندازی ویندوز کلاینت و سرورها
4. تنظیم و راه اندازی شبکه جهت کنترل مدیریت یکپارچه سیستم ها، اکانت ها و فایلها
5. تنظیم و راه اندازی سرویسهای تحت شبکه مثل: DSN، DHCP، share point و …
6. مدیریت اینترنت، کنترل پهنای باند و مانیتورینگ
7. نصب و راه‌اندازی دامین و سرویس‌های مرتبط با آن
8. راهکارهای مجازی سازی سرور، نصب و پشتیبانی
9. مشاوره و ارائه راهکارهای جامع برای بک آپ و بازگردانی اطلاعات
10. راه اندازی فناوری voip , ارائه خدمات ویپ
11. نصب و راه‌اندازی ایمیل سرور
12. پشتیبانی شبکه

خدمات اکتیو شبکه، سرور و کلاینت

در قسمت سرور سرویس‌های مورد نیاز بررسی و بر اساس نیاز سازمان و کاربرد سرور نرم‌افزارهای تخصصی مورد نظر نصب می‌شود. حتی امکان مجازی سازی نیز بر حسب نیاز انجام می‌شود.
در قسمت کلاینت‌ها نرم افزارهای عمومی مانند آفیس، ادوب ها، آنتی ویروس ها و وی پی ان ها و سایر نرم افزارهای مورد نیاز مطابق با اخرین نسخه موجود در بازار بر روی سیستم شبکه نصب و تنظیم می‌گردد. در این بخش پس از اجرا، پشتیبانی شبکه به صورت تخصصی بسیار حائز اهمیت می باشد.

تجهیزات اکتیو کدامند؟

برای نصب و راه اندازی نرم افزارها در بستر شبکه، نیاز به ابزار و تجهیزاتی داریم که به نام تجهیزات اکتیو شناخته می شوند. عملا بدون استفاده از آنها امکان اجرای خدمات اکتیو شبکه وجود ندارد. در واقع تجهیزات اکتیو به تجهیزاتی اطلاق می شود که روی آنها سیستم عامل وجود دارد و می توان آنها را مدیریت کرد.
مهمترین و اصلی ترین تجهیزات برای اجرای خدمات اکتیو، تنظیمات دستگاه، پیکربندی شبکه، راه اندازی و به روز رسانی نرم افزارها و راهکارهای نصب آنها در شبکه است. در کنار این خدمات نرم افزاری، یک بخشی از سیستم به روند ارسال دیتاها در مدارات شبکه مربوط است و بخشی ایجاد ارسال سیگنال و اتصالات الکترونیکی در شبکه است.

تجهیزات active شبکه

مهمترین تجهیزات شبکه های اکتیو شامل روتر، سوئیچ، فایروال، وی پی ان سرور(VPN Server) ، Web Application Firewall(WAF) سرور، لودبالانسر، کیس های کامپیوتر، تجهیزات میکروتیک، مودم ها، کارت شبکه، عناصر ذخیره ساز مانند هارد، RAM و CPU می باشد.

پیشرفت در تکنولوژی ساخت تجهیزات اکتیو شبکه در پیکربندی و پیاده سازی این شبکه ها به کمک متخصصان شبکه و IT آمده است. در ادامه به اختصار چند مورد از تجهیزات مهم شبکه را بیان میکنیم.


سوئیچ:

سوئیچ یکی از تجهیزات شبکه است که هم به عنوان تجهیزات پسیو و هم به عنوان تجهیزات اکتیو معرفی می شود. این قطعه یکی از قطعات و تجهیزات مهم در شبکه است. سوئیچ ها عامل اتصال همزمان چند کاربر به شبکه و امکان ارسال اطلاعات از طرف هر کدام در سرعت زمانی بالا را فراهم می کند.


روتر:

روتر یکی از تجهیزات مهم و کاربردی است که در شبکه های LAN و WAN کاربرد دارد. ارتباط بین یک یا چند شبکه با سرعت زمانی بالا به وسیله روتر به سهولت امکان پذیر است.


اکسس پوینت:

اکسس پوینت ها در شبکه های کامپیوتری عملکردشان شبیه به سویچ شبکه های کابلی در شبکه های بیسیم است. این تجهیزات این امکان را می دهد که از طریق آنها بتوانید چندین سیستم کامپیوتری را از طریق شبکه وایرلس به همدیگر متصل کنید.

سرویس های اکتیو شبکه

سرویس‌های اکتیو شبکه شامل کلیه سرویس های زیر است:

  • سرویس ایمیل
  • سرویس‌های دیتا
  • سرویس‌های امنیتی
  • سطوح دسترسی
  • سرویس های تلفن ابری یا ویپ
  • share point
  • FTP Server
  • Skype for Business
  • Exchange
  • Webex
  • cisco ISE
  • VDI
  • VSAN
  • SRM
  • راه اندازی اپلیکیشن ها و نرم افزارها
  • CRM

مراحل اجرای خدمات اکتیو

پس از بررسی نیاز سازمان، برای راه اندازی یک شبکه پویا و کامل می بایست خدمات اکتیو را روی آن در مراحل متعددی راه اندازی کرد. از جمله:

  • تامین تجهیزات
  • نصب تجهیزات ذخیره سازی و سرورهای ویندوز و لینوکس
  • پیاده سازی سرویس‌های مختلف شبکه مثل DHCP و Domain و …
  • مانیتورینگ، ایجاد سامانه کنترل پهنای باند و ترافیک
  • کانفیگ UTM‌ها و فایروال‌‌ها
  • پیکربندی ارتباطات رادیویی، اینترنت و کانفیگ وایرلس
  • مجازی سازی

همچنین:

  • راه اندازی آنتی ویروس، انواع نرم افزارهای عمومی و تخصصی مورد نیاز سازمان
  • ارائه خدمات پشتیبانی
  • ارائه سیستمهای مبتنی بر ویپ و ارتباطات صوتی و مخابراتی
  • سیستم عامل کلاینت ها و ویندوز
  • راه اندازی سرور و راید (Raid)

پشتیبانی خدمات اکتیو شبکه

یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه آرک فاوا بوده پشتیبانی خدمات اکتیو شبکه می باشد. بی شک پیاده سازی هر نوع سیستم، نرم افزار و زیرساخت در هر حوزه ای نیاز به پشتیبانی دارد. بخصوص زمانی که بحث در خصوص زیرساخت شبکه می باشد. پشتیبانی شبکه ممکن است با هدف حفظ یکپارچگی سیستم، رفع اشکالات ممکن صورت بگیرد.

همچنین ممکن است پشتیبانی شبکه های اکتیو جهت ارتقاع و بهبود شبکه انجام شود. تیم فنی در این پروژه ها می بایست از زیرساخت و سیستم پیاده سازی شده اگاهی کامل داشته باشد و در عین حال با آگاهی و تخصص بالا قابلیت ارتقاء حفظ یکپارچگی سیستم و ارتقاء شبکه را نیز داشته باشد.

آرک فاوا در زمینه خدمات اکتیو چه کمکی به شما خواهد کرد؟

شرکت آرک فاوا با سالها تجربه و تکیه بر دانش روز، با به خدمت گرفتن نیروهای توانمند و ماهر، ارائه دهنده کامل‌ترین خدمات اکتیو شبکه برای سازمان شما خواهد بود. توجه به کیفیت و خدمات نوین نصب و راه اندازی شبکه در بهترین شرایط و با قیمت رقابتی، بخش مهمی از سیاست کاری آرک فاوا است. آرک فاوا با داشتن رویکرد تخصصی و ارائه بهترین راهکارها، همراه خوب و مطمئنی در این راه برای شما و سازمان شما خواهد بود.