حفظ امنیت اطلاعات در شبکه

چرا حفظ امنیت اطلاعات در دنیای اینترنت مهم است؟ این سوالی است که باید پیش از هر اقدامی در جهانِ وب از خود بپرسید و پاسخ آن را بدانید.

حفظ امنیت اطلاعات در دنیای اینترنت مهم است. اما چرا؟ این سوالی است که باید پیش از هر اقدامی در جهانِ وب از خود بپرسید و پاسخ آن را بدانید.

اینترنت یك شبكه اطلاع‌رسانی گسترده و یك بانك وسیع اطلاعاتی است كه امروزه در دسترس بیشتر مردم جهان و در هر رده سنی قرار گرفته است. كارشناسان ارتباطات، بهره‌گیری از این شبكه را یك ضرورت در عصر اطلاعات می‌دانند.
اینترنت باعث شده تا سراسر جهان فارق از مرزهای جغرافیایی با هم در ارتباط باشند. طبق نظریه یک آمار جهانی حدود یك میلیارد صفحه اطلاعات با موضوعات گوناگون از سوی افراد حقیقی و حقوقی روی این شبكه قرار داده شده است. میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا به واسطه دستگاه‌های مختلف (کامپیوتر، گوشی موبایل، تبلت و…) به این شبکه گستره متصل شده و اطلاعات بی‌شماری را در تمامی زمینه‌ها و بدون محدودیتی به اشتراك گذاشته‌اند.

امروزه نسل فناوری تغییر کرده است. گسترش دامنه اطلاعاتی در دنیای اینترنت به سمتی پیش رفته که مردم به‌جای کسب و کار در دنیای واقعی، از طریق اینترنت تجارت‌های چند میلیونی انجام می‌دهند.

صرف نظر از اینکه شما یک وب سایت شخصی یا سازمانی دارید و از آن به عنوان یک کسب و کار آنلاین استفاده می‌کنید، حفظ امنیت اطلاعات آن در فضای آنلاین فوق‌العاده مهم است و بخش بزرگی از وظیفه شما را به عنوان مدیر سیستم تشکیل می‌دهد تا وبسایت‌تان را تا حدی از خطرات سایبری ایمن کند. اما چرا امنیت اطلاعات مهم است؟

چه خطراتی امنیت اطلاعات شما را تهدید می کند؟

اینترنت، روشی پیشرو برای تجارت است. اما هیچ امنیتی در فضای آن نیست. در واقع فضای آنلاین پتانسیلی باورنکردنی برای سوءاستفاده مخرب توسط افراد و سازمان‌های خلافکار را هم دارد. بسیاری از افراد یا سازمان‌ها در جهان سعی می‌کنند با نیت منافع شخصی به وبسایت‌ها آسیب برسانند و یا از داده‌های حساس استفاده کنند. سرقت اطلاعات و تغییر در داده‌های اطلاعاتی تنها بخشی از خطرات احتمالی در دنیای اینترنت محسوب می‌شود که ممکن است کسب و کار شما را نیز تهدید کند. همچنین ممکن است با ایجاد تغییراتی مدیریت وب را از دست شما خارج و خودشان به دست بگیرند و یا به شخص دیگری بفروشند. در کنار همه اینها خطر تاثیرگذاری برخی از ویروس ها را نیز نباید نادیده گرفت. بنابراین  باید برای محافظت از وب سایت و حفظ امنیت اطلاعات شبکه خود راهکارهای امنیتی را به کار گیرید.

برای حفظ امنیت اطلاعات خود چه کنیم؟

 اول از همه بهتر است از کلیه اطلاعات سیستم خود یک بک آپ امنیتی تهیه کنیم تا در صورت لزوم به اطلاعات پیشین دسترسی داشته باشیم.

چند راهکار برای حفظ امنیت اطلاعات:

از زمانی که شما رمز عبور را برای ورود به حساب کاربریتان وارد می‌کنید ممکن است اطلاعات و شبکه شما در معرض خطر باشد. یک راهکار خوب می‌تواند امنیت اطلاعات، شبکه و سیستم شما را از انواع خطرات آنلاین محافظت می‌کند. از جمله …

 حفظ نکته‌های امنیتی در ساخت و حفاظت از رمزعبور:

رمز عبور، مهمترین و کلیدی‌ترین نکته‌ای است که برای حفظ امنیت اطلاعات، اهمیت می‌یابد. هر کسی می‌تواند با دانستن آن به راحتی وارد سیستم و اطلاعات شما شود. بنابراین آن را با کسی به اشتراک نگذارید و هر از چندگاهی تغییر دهید. بهتر است از یک رمز عبور فقط و فقط برای یک حساب کاربری استفاده کرده و از رمزعبورهای طولانی، تصادفی و پیچیده شامل حروف بزرگ، کوچک، اعداد و توابع استفاده کنید. همچنین باید تائید هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید.

نصب آنتی ویروس:

یکی از عمومی‌ترین راهکارها برای حفظ امنیت اطلاعات، نصب آنتی ویروس است. اما باید دقت کنید آنتی ویروسی را انتخاب کنید که در رقابت آنتی ویروسها قوی‌تر عمل می‌کند. برخی از آنتی ویروس‌ها فقط قابلیت اسکن و شناسایی ویروس را دارند و یا برخی از نرم افزارها را نیز به عنوان خطر و ویروس شناسایی کرده و از بین می‌برند. از این رو لازم است بدانید همه آنتی ویروسها برای امنیت اطلاعات شما مفید نیستند.

مراقب لینکهای ارسالی باشید:

از بنرها و پست‌های تبلیغاتی با تیترهای زرد جذاب با عنوان “این ویدئو را از دست ندهید” و یا “برای دیدن این مطلب بر روی این لینک کلیک کنید” بترسید. سعی کنید جلوی هیجان و کنجکاوی خود را بگیرید. همه این فیلمها ارزش دیدن ندارند. این تنها یک راهکار برای نفوذ به سیستم شماست و با کلیک بر روی آن امنیت اطلاعات خود را به خطر انداخته‌اید. ممکن است  پیغامی با مضمون “ویدئو پلیر شما به روز نیست” و ارسال لینک به روز رسانی روبرو شوید. هنگامی که روی لینک کلیک می‌کنید در حقیقت یک نرم افزار مخرب را دانلود می‌کنید.

روی لینک‌هایی که نمی‌دانید مقصدشان کجاست کلیک نکنید.

 برای مطمئن شدن از لینک‌ها، می‌توانید آنها را کپی و در سایت http://www.siteadvisor.com/ قسمت راست در بخش View a Site Report پیست کنید تا گزارش لینک را ببینید.

از امنیت مرورگرها مطمئن باشید:

برای حفظ امنیت اطلاعات، مرورگرها را مدام بروز رسانی کنید. اغلب نسخه‌های پیشین دچار ضعف‌های امنیتی هستند. چنانچه هک شده باشید نیز با بروز رسانی می‌توانید دسترسی به اطلاعات را دسترس سایرین خارج کنید.

به آدرس دامنه سایت‌ها توجه کنید:

وقتی از سایتی بازدید می‌کنید، دامنه آن را بررسی کنید تا گرفتار حملات فیشینگ نشوید. برای مثال وقتی وارد فیسبوک می‌شود مطمئن باشید دامنه بدین صورت است «https://www.facebook.com» ممکن است مجرمان، سایتی مشابه فیسبوک با آدرس «http://www.facbook.com» برای سرقت اطلاعات فسبوک شما، آماده کرده باشند.

به همه پیام‌های ارسالی مشکوک باشید:

متخلفان سایبری می‌دانند بهترین و سریع‌ترین راه دستیابی به اطلاعات، حمله به کاربر است. اگر آنها اطلاعات شخصی، گذرواژها یا اطلاعات کارت اعتباری شما را هدف گرفته باشند، به ساده‌ترین طریق ممکن کاری می‌کنند که خودتان این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهید.

جهت حفظ امنیت اطلاعات مراقب پیغام‌هایی که از شما می‌خواهد دوباره وارد حساب کاربری‌تان شوید باشید. برای مثال در فیسبوک وارد شده‌اید. پیغامی از شما می‌خواهد اطلاعات ورودتان را مجدد در پنجره‌ای که باز شده وارد کنید تا بتوانید وارد سایت شوید. این پیغام‌ها را ندید بگیرید و اگر خواستید دوباره وارد سایت شوید ابتدا دکمه log out را بزنید و مجدد وارد سایت شوید.

گاهی از اینترنت فاصله بگیرید:

نیاز نیست همیشه به اینترنت وصل باشید. گاهی واقعا به آن نیاز ندارید. این کار باعث می شود فرصت همیشگی برای دسترسی به اطلاعات را به هکرها ندهید

و در نهایت امنیت اطلاعات و شبکه را به خوبی یاد بگیرید

حفظ امنیت اطلاعات، مسئولیت بزرگی است که بر عهده شماست و همواره عملکرد شما نخستین خط دفاع دربرابر حملات سایبری است. باور کنید فناوری به تنهایی نمی‌تواند از اطلاعات شما به طور کامل مراقبت کند. از تنظیمات امنیتی و راهکارهای امنیت اطلاعات در شبکه آگاه باشید. امن‌ترین تنظیمات را اعمال کنید و به صورت منظم آن را بررسی کنید تا در صورت به روز رسانی، از امکانات جدید آن مطلع شوید.

باز یادآور می‌شویم که امنیت اطلاعات شما، فقط و فقط به دست خود شماست.