تفاوت مایکروسافت و سیسکو چیست؟

دانستن تفاوت مایکروسافت و سیسکو امروزه به یکی از موضوعات مهم در علم آی تی تبدیل شده است. در گستردگی دنیای شبکه، در کنار تمامی دوره ها و مطالب مرتبط به آی تی، دانستن تفاوت مایکروسافت و سیسکو جز مطالبی است که اهمیت بسیار زیادی برای یادگیری دارند.

تفاوت مایکروسافت و سیسکو چیست؟ کدام یک از این دوره‌ها ارزش صرف هزینه و وقت را دارند؟

امروزه در دنیای گسترده شبکه، دوره‌ها و certification های متنوعی وجود دارند. مهمترین آنها، آموختن‌ و داشتن مدارک سیسکو و مدارک مایکروسافت می باشند. در میان ابتدا باید تفاوت مایکروسافت و سیسکو را بدنیم.

در بازار ایران تجهیزات مایکروسافت شناخته شده تر است. علاوه بر آن تجهیزات مایکروسافت نسبت به سیسکو، قیمت پایینتری دارد. در نتیجه اکثر سازمانها و مدیران ترجیح می دهند تا از تجهیزات مایکروسافت استفاده کنند. البته برخی از سازمانها موضوع هزینه برایشان مهم نیست. بلکه امنیت و زیرساخت شبکه برایشان حایز اهمیت است. بنابراین از دستگاه های سیسکو استفاده می کنند. هر کدام از این 2 سیستم، توانایی ها و مزایای منحصر بفرد خود را دارند.

سیسکو و مایکروسافت در حوزه شبکه به عنوان 2 شرکت مطرح شناخته شده اند. هر کدام از این دو شرکت برای پیکربندی و راه‌اندازی شبکه در بستر خود، دوره آموزشی و مدارک اختصاصی را طراحی و ارایه کرده‌اند.

شرکت مایکروسافت:

شرکت مایکروسافت بازار 90 درصدی برای تولید سیستم عامل‌های شناخته شده‌ای مثل تمامی نسخه‌های ویندوز و سیستم عامل‌های شبکه ویندوز سرورها را در دست دارد. تمامی سیستم عامل‌های ماکروسافت بسیار کاربردی‌اند و در بازار بسیار پر طرفدارند.

دوره های شرکت مایکروسافت

شرکت مایکروسافت دوره های آموزشی برگزار میکند که در آن موضوعاتی با محتوای کار با سیستم عامل ویندوز، سرور، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مایکروسافتی به متقاضیان آموزش داده می‌شود.

دوره‌های شرکت مایکروسافت در سطوح مدیریت شبکه مایکروسافت، مهندسی شبکه MCSE2003، مهندسی و مدیریت حرفه‌ای شبکه  MCITP می‌باشد. دانشجویان در این دوره مهارت‌های لازم برای طراحی شبکه، نصب شبکه و مدیریت حرفه‌ای شبکه را آموزش می‌بینند. آنها قادر به پیکربندی کامپیوترهای Client (کامپیوترهایی که کاربران شبکه از آنها استفاده می‌کنند) و کامپیوترهای Server (کامپیوترهایی که سرویس‌های شبکه بر روی آنها ارائه شده و توسط مدیر شبکه کنترل و  مدیریت می‌شود) هستند. همچنین دانشجویان در سایر مباحث مرتبط با مایکروسافت بسیاری از مهارت‌های تخصصی را آموزش میبینند. همچنین به عنوان یک متخصص شرکت مایکروسافت، باید از کلاینت های شبکه (به کامپیوتر یا فردی گفته می‍شود که از یک سرور تقاضایی داشته باشد) را پشتیبانی کنند.

دوره MCSA جزو مهمترین دوره در میان دوره‌های شرکت مایکروسافت است و به عنوان دوره آموزش اصول پایه معرفی می‌شود. در دوره MCSA  عموما در مورد تنظیمات سیستم عامل‌های مایکروسافت، نحوه مدیریت، کنترل، طراحی و نگهداری از ویندوز سرورها  بحث می‌شود.

شرکت سیسکو :

شرکت سیسکو، یک شرکت تولید کننده انواع تجهیزات شبکه و تجهیزات سخت افزاری مثل روتر، سوئیچ و فایروال است. همچنین تجهیزات شبکه، تجهیزات سیستم ویپ، شبکه بی سیم و وایرلس جز تولیدات مجموعه سیسکو است. با توجه به آمار مصرف میتوان ادعا کرد که حدود 80% از فروش سخت افزارهای مربوط به شبکه، مربوط به شرکت سیسکو است. درواقع سیسکو به یک نام و برند معتبر در تولید و فروش تجهیزات شبکه تبدیل شده.

دوره های آموزشی شرکت سیسکو

بسیاری از افراد معتقدند که دوره های شرکت سیسکو مربوط به آموزش چگونگی نحوه اتصالات بین تجهیزات است و البته باید بگوییم تا حد زیادی این تصور درست است. هرچند بخشی از آموزشها در دوره های شرکت سیسکو مربوط به تجهیزات و راه اندازی آنهاست اما علاوه بر آن دوره‌هایی در خصوص نرم افزارهای مرتبط به این تجهیزات (که اصطلاحا به آن IOS میگویند) است.

بنابراین:

به طور خلاصه تفاوت مایکروسافت و سیسکو را به این شکل می‌توان عنوان کرد که:

شرکت ماکروسافت بیشتر بر روی تهیه نرم افزارها، سیستم های عامل خصوصا ویندوز و ویندوز سرورها تمرکز دارد در حالی که سیسکو عملا بر روی طراحی و ساخت تجهیزات و سخت افزارهای مربوط به شبکه. هر کدام از این دو شرکت عملیات طراحی و تولید شرکت مقابل را هم انجام میدهند. مثلا ماکروسافت هم برخی تجهیزات را تولید کرده اما به گستردگی و شناخته شدگی سیسکو نیست. میتوان گفت این دو شرکت مکمل هم در بازار شبکه هستند. پس تفاوت مایکروسافت و سیسکو خیلی واضح است.

 دوره‌های آموزشی  شرکت مایکروسافت مربوط به پیکربندی نرم افزاری کامپیوتر Client و Server و سرویس های نرم افزاری شبکه است.  در حالی که در دوره های شرکت سیسکو بیشتر مباحث سخت افزاری مطرح است. مباحثی از قبیل شناسایی لایه های شبکه، کار با آنها، مدیریت، پیکربندی تجهیزات سخت افزاری شبکه مانند روترها و سوئیچ های سیسکو و بالا بردن سرعت و کیفیت شبکه می‌باشد. هر یک از این دوره ها طرفداران خاص خود را دارند. افراد مختلف بر اساس علایق و نیازهای کاری خود یکی از این دوره ها را برای مطالعه و گذراندن و متخصص شدن انتخاب می‌کنند.

مایکروسافت یا سیسکو؟

هیچ کدام از دوره های شرکت مایکروسافت و سیسکو نسبت به هم ارجح تر نیستند. به هیچ عنوان نمیتوان گفت که یکی از دیگری بهتر است. چون موضوعیت آنها با هم متفاوت است. همانطور که پیشتر گفتیم، این واقعا مکمل همدیگرند.

اگر تمایل دارید که به صورت حرفه ای وارد کسب و کار مربوط به شبکه های کامپیوتری بشوید، بهتر است هر دو دوره را بگذرانید. در ایران با توجه به نیاز بازار معمولا علاقه‌مندان به شبکه، ابتدا دوره های شرکت مایکروسافت را میگذرانند. شاید چون نیاز به تنظیمات سیستم عامل ها و تنظیمات نرم افزاری بازار بیشتری دارد. سپس برای تکمیل توانایی خود دوره آموزشی  MCSE و  CCNA از شرکت سیسکو را می‌گذرانند.

در ایران مایکروسافت و خدماتش نسبت به سیسکو بیشتر شناخته شده است. از طرفی مشاغل مرتبط با تجهیزات سیسکو معمولا به صورت انجام پروژه‌ای انجام می‌شود. از این رو تعداد افرادی که دوره های شرکت سیسکو را می گذرانند کمتر از دانشجویان ماکروسافت است. به همین خاطر بیشتر افراد عموما دوره‌های شرکت مایکروسافت را برای جذب در بازار کار شبکه انتخاب می‌کنند. پس میتوانن گفت که تعداد متخصصان مایکروسافت و سیستم عامل بیشتر  از متخصان تجهیزات سیسکو است. به همین دلیل امروزه بازار کار برای متخص تجهیزات سیسکو پر درآمدتر است. بد نیست برای ماندن در بهترین جای این بازار رقابتی هر دو دوره را بگذرانیم و توانایی خود را در هر دو زمینه افزایش دهیم.