اهمیت و کاربرد دیتا سنتر چیست؟

اهمیت و کاربرد دیتا سنتر در راه اندازی شبکه بسیار قابل توجه می باشد. در واقع دیتا سنتر، یکی از الزامات در راه اندازی شبکه است. هر شبکه از تجهیزات مختلف، کابل ها و … غیر تشکیل می شوند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به برق و اینترنت متصلند. هر چه وسعت و عظمت شبکه شما بیشتر باشد، یا حتی متشکل از هزاران سرور و واحد ذخیره سازی و یا حتی یک شبکه کوچک و منطقه ای از سرورها داشته باشید، تمامی سرورها باید ۳۶۵ روز در سال و ۲۴ ساعت در روز کار کنند. قطع شدن برق یا نقص فنی گاهی ممکن است اثرات مخرب جبران ناپذیری به بار داشته باشد.

برای جلوگیری از هر گونه نقص فنی، قطعی برق یا سایر حوادث برای سرورها از دیتا سنتر استفاده می کنند. در حقیقت دیتا سنتر، مرکزی است که همه این موارد اعم از نگهداری، تداوم و ایمن نگه داشتن داده‌های شما را به عهده دارد. در ادامه این مقاله با انواع و اجزای داخلی  یک دیتا سنتر آشنا خواهیم شد.

دیتا سنترها می تواند در یک اتاق کوچک یا یک سالن خیلی بزرگ راه اندازی شود. می توانید آنها را در چند سالن و سوله بزرگ راه اندازی نمایید. همه چیز به نیاز و سرمایه شما بستگی دارد. در این ساختمان‌ ها یا مراکز، سیستم ‌های امنیتی فوق العاده و همچنین دستگاه های و رک های بسیار جذاب کار رفته است.

اهمیت و کاربرد دیتا سنتر

چرا دیتا سنتر ساخته می شوند؟

تمام مشاغل در دنیا باید در یک جایی اطلاعات خود را ذخیره کنند. این اطلاعات شامل وب میل ها و جیمیل ها، وب سایت شرکت، نامه نگاری های اداری، شبکه های اجتماعی و هزاران اطلاعاتی که روزانه در همه جای دنیا رد و بدل می‌ شود. حتی همین پول هایی که روزانه در بانک ها به حساب ها واریز و یا برداشت شده و باید در یک جایی ذخیره شوند. این اطلاعات در یک حافظه ای به نام سرور ذخیره می‌ شود. سرورها مانند یک رایانه بسیار تخصصی هستند که از طریق شبکه به اینترنت متصل می ‌شوند و اطلاعات را در هارد یا حافظه خود ذخیره می کنند.

اهمیت دیتا سنتر

اهمیت دیتا سنتر به کاربرد آن است. بر اساس نیاز شرکت یا سازمان مورد نظر، اهمیت و کاربرد دیتا سنتر معین می گردد. برخی شرکت ها و نیازهای اطلاعاتی آنها کوچک است. به حدی که می توانند یک سرور تدارک ببینند و اطلاعات را در آن ذخیره سازی کرده و خود شرکت مسئولیت مدیریت آن را بر عهده بگیرد. اما با رشد مشاغل و بانک های بزرگ و افزایش اطلاعات در برخی از شرکت ها همه مشاغل توان تهیه سرورهای گران قیمت را ندارند. از طرفی، راه اندازی سرورها و تدارک یک فضای مناسب برای حفظ امنیت آنها، کولینگ، هزینه های نگه داری و… برای تمام شرکت ها و مشاغل میسر نیست.

به عنوان مثال، یک بانک را در نظر بگیرید. این سازمان مملو از اطلاعات مهم است و برای ذخیره سازی آن همه اطلاعات نیاز به یک سرور بزرگ دارد. این سرور بزرگ نیاز به یک فضای بزرگ و مناسب دارد که برای تمام بانکها امکان پذیر نیست. حالا تصور کنید اطلاعاتی که در سرور یک بانک وجود دارد، توسط هکرها دزدیده شود. آن وقت است که تمامی اطلاعات محرمانه بانک و مشتریان، همچنین همه رمزها و اطلاعات بانکی لو خواهد رفت. پس نیاز است که سرور همه مراکز بزرگ با امنیت در یک فضای مطمئن نگه داری شود. این فضای سروری، همان دیتا سنتر است.

اهمیت و کاربرد دیتا سنتر

 ویژگی دیتاسنتر چیست ؟

دیتا سنترها ویژگی‌ های بسیاری دارند. اصلی ترین ویژگی آنها اهمیت و کاربرد دیتا سنتر است. شرایط خاصی را نیز باید داشته باشند. از این رو هر شرکت یا هر فردی از پس هزینه ‌های ساخت آن بر نمی ‌آید. نگه داری از مراکز دیتاسنتر شامل هزینه های بسیار زیادی است. برای مثال یک شرکت کوچک نمی‌ تواند حتی هزینه های  ماهیانه آن را پرداخت کند. معمولا در ایران مجموعه هایی مانند شاتل، آسیاتک و… دیتا سنتر دارند.

نگهداری از این مراکز بسیار پیچیده است. چون تمامی سرورهایی که درون این مراکز هستند دائما روشن اند. در نتیجه و گرمای بسیار زیادی تولید می‌ کنند. بنابراین نیاز به خنک کننده های قوی دارند. مقدار انرژی مورد نیاز برای پیاده سازی یک دیتا سنتر بسیار زیاد و گران است. همچنین باید دقت شود و اطمینان حاصل شود که این سرورها به طور شبانه روز روشن باشند. هیچگاه نباید برق قطع شود. بنابراین به نظارت ۲۴ ساعته نیاز است.

نکته مهم دیگری که در راه ندازی و نگهداری از دیتا سنتر الویت پیدا می کند، این است که از حملات سایبری به آن باید جلوگیری شود.

اهمیت و کاربرد دیتا سنتر

به زبان ساده تر ویژگی های دیتا سنتر به شرح زیر است:

  • جلوگیری از قطعی برق
  • جلوگیری از حملات سایبری
  • اطمینان از روشن بودن سرورها
  • کولینگ و خنک نگه داشتن سرورها
  • محافظت در برابر حملات و حوادث فیزیکیاهمیت و کاربرد دیتا سنترمحافظت در برابر حملات و حوادث فیزیکی
  • تدابیر امنیتی شدید

کاربرد دیتا سنتر:

دیتا سنترها همانطور که گفتیم، مانند یک کیس کامپیوتر عمل می کنند. منتها در ابعاد وسیع. تمام کیس خیلی بزرگ، به واسطه برق و اینترنت، اطلاعات را بین کاربران مختلف و سازمان ها منتقل میکند. این اطلاعات را در حافظه خود خیره می نماید. و در واقع بانک اطلاعاتی و سرور عملیاتی- کاری شرکت ها می باشند.

زیرساخت در دیتا سنتر

تجهیزات زیر ساخت برای راه اندازی مراکز داده یا دیتا سنتر چیست؟

  • روترها
  • سوئیچ ها
  • فایروال ها
  • سیستم های ذخیره سازی
  • سرورها

شباهت و تفاوت دیتا سنترها

  • زیر ساخت دیتا سنترها برای هر شرکتی می‌ تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال زیر ساخت شرکت شاتل با آسیاتک متفاوت است. و یا زیرساخت دیتا سنتر بانک … با یک بانک دیگر متفاوت خواهد بود. دیتا سنترها بر اساس نیاز سازمان، وسعت آن و حجم اطلاعاتی شرکت، در نظر گرفته می شوند. معیار هر شرکتی با شرکت دیگر متفاوت است. اما معمولا امکانات مراکز داده شبیه به هم هستند.
  • سرورها در رک قرار میگیرند. رک یک پوشش شبیه به کابینت یا کیس کامپیوتر است. زمانی که در رک را باز می ‌کنید می ‌توانید کشو را بیرون بکشید و سرور یا تجهیزات دیگری مانند روتر یا سوئیچ مد نظر را بیرون آورید.
  • همه تجهیزات داخل رک از طریق کابل های مختلف به هم وصل می شوند. تعداد زیادی چراغ های LED چشمک زن  را هم روی این تجهیزات خواهید دید. بسیاری از این تجهیزات را می توانید از بخش محصولات سایت آرک فاوا خریداری کنید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما نیز بهره ببرید.
  • همه آنها باید به طور 24 ساعت به برق و اینترنت متصل باشند. از این رو باید برای مواقع اضطراری همه آنها برنامه ریزی کرد.
  • همه سرورها گرمای زیادی تولید می ‌کنند. پس در همه مراکز، سیستم های تهویه قوی و سنسور آب پاش وجود دارد.
  • هیچکس نمی ‌تواند به طور مخفیانه وارد دیتاسنتر شود و سرورها را دستکاری کند. برای دیتا سنتر خود، در هر وسعتی که هست، تدابیر امنیتی بسیار قدرتمندی باید پایه ریزی کنید. فراموش نکنین حفظ امنیت اطلاعات شبکه مهمترین کار برای پیشبرد اهداف سازمان شماست. عدم توجه به آن می تواند سازمان شما را به طور کامل نابود کند.
  • افرادی که در این مراکز کار می‌ کنند، آموزش های تخصصی بسیاری دیده اند. دیتا سنتر ها را نباید به دست افراد عام یا نا بلد بسپارید. وگرنه واقب آن به عهده خودتان خواهد بود.