استفاده از علامت $ در فرمول های اکسل

همه ما عبارت ” $ ” را به عنوان نمادی از دلار (واحد پول آمریکا) می شناسیم. اما تنها کاربرد این دکمه در کیبورد کامپیوتر شما این مورد نیست. اگر در محل کار خود با اکسل سر و کار دارید، حتما علامت دلار ($) را در فرمول‌های اکسل دیده‌اید. زمانی که از این علامت در یک فرمول استفاده می‌شود نشان‌دهنده‌ی دلار آمریکا نیست؛ بلکه از طریق آن مطمئن می‌شویم که سطر و ستون ثابت نگه داشته می‌شوند. حتی اگر همان فرمول را در سطرهای مجاور کپی کنیم.

از علامت “$” برای ثابت نگه داشتن فرمول سلول، صرف نظر از اینکه کجا قرار می‌ گیرد، استفاده کنید.

علامت $ بر روی دکمه ای که عدد 4 را نشان می دهد قرار گرفته است. برای استفاده از آن باید در ابتدا دکمه shift را نگه دارید و سپس دکمه عدد 4 را بزنید.

زمانی که از یک سلول مرجع (برای مثال از سلول C5 به سلول A5 ) اطلاعات را ارجاع می‌دهید، به صورت پیشفرض، نسبی است. در این حالت، در واقع به سلولی ارجاع می‌ دهید که در سمت چپ و در سطر مشابه (5) پنج ستون (C منهای A) دارد. به این فرمول، فرمول نسبی می گویند. اما زمانی که یک فرمول نسبی را از سلولی به سلول دیگر کپی می‌کنید، مقادیر موجود در فرمول بر اساس جایی که کپی شده‌اند تغییر می‌ کند. اما گاهی اوقات باید مقادیر فرمول بدون در نظر گرفتن اینکه در کجا کپی می‌ شوند، ثابت و بدون تغییر باقی بمانند. می‌ توانید این کار را با نوشتن فرمول در سلولی که مرجع مطلق نام دارد انجام دهید.

برای تبدیل کردن فرمول نسبی (=A5+C5) به فرمول مطلق، قبل از مقادیر سطر و ستون علامت دلار قرار می‌ دهیم. یعنی به این صورت: (=$A$5+$C$5)

مطالب مرتبط با این مقاله:

آشنایی با دیگر مزایای استفاده از Tableدر Excel

نحوۀ تبدیل Table به محدودۀ عادی در اکسل

اضافه کردن ماشین حساب به منوی Microsoft Excelحذف داده‌ های تکراری در اکسل چگونه است؟